Warsztaty Rachunkowości Budżetowej dr Małgorzaty Borowik

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Temat przewodni: zarządzanie i gospodarowaniem majątkiem trwałym – od decyzji o nabyciu składników majątku trwałego do decyzji o wycofaniu z użytkowania.

Szkolenie ma za zadanie przeprowadzić każdego z uczestników przez najważniejsze zagadnienia związane z tą tematyką i szczególnie istotne w kontekście ostatnich zmian w prawie oraz przeprowadzanych kontroli. W trakcie warsztatów skoncentrujemy się na znalezieniu rozwiązań konkretnych problemów.

Szkolenie ma na celu odpowiedzieć na wiele pytań, dając jednocześnie możliwość skonfrontowania zastosowanych rozwiązań z praktyką innych jednostek. Skoncentrujemy się na tych zagadnieniach, które przysparzają szczególnie wiele problemów, budzą wątpliwości interpretacyjne oraz w przyszłości mogą być przedmiotem kontroli ze strony NIK, RIO, UKS lub kontroli wewnętrznych.

Szkolenie adresowane jest do wszystkich pracowników księgowości jednostek sektora finansów publicznych, a w szczególności do skarbników, głównych księgowych oraz samodzielnych księgowych.

Program szkolenia

Dzień I – 21 sierpnia (środa):

Od godz. 14.00 – kwaterowanie uczestników;
16.00-19.00 – zajęcia w 2 blokach po 1,5 godziny zegarowej.

I. Pojęcie majątku trwałego – podstawy prawne:
a. środki trwałe – różnice między prawem podatkowym a bilansowym;
b. środki trwałe w trwałym zarządzie – ujęcie w ewidencji bilansowej;
c. wartości niematerialne i prawne – różnice między prawem podatkowym a bilansowym;
d. środki trwałe w budowie;
e. zasady ewidencji majątku trwałego;
f. ujęcie operacji gospodarczych w księgach rachunkowych.

II. Kto podejmuje decyzje o wydatkach inwestycyjnych – studium przypadku:
a. czynności zwykłego zarządu;
b. regulacje prawne w ustawach o samorządzie gminnym, powiatowym oraz województwie samorządowym;
c. obowiązki kierownika państwowej jednostki budżetowej w zakresie finansowania inwestycji zgodnie z ustawą o finansach publicznych i ustawie o gospodarce nieruchomościami.

III. Planowanie wydatków majątkowych:
a. różnice i podobieństwa między administracją rządową a samorządową;
b. finansowanie wydatków majątkowych z dotacji celowej oraz rezerwy celowej – zapewnienie finansowania.

20.00 – kolacja powitalna.

Dzień II – 22 sierpnia (czwartek):

Do godz. 9.00 – śniadanie;
9.00-16.30 – zajęcia w 4 blokach po 1,5 godziny zegarowej.

IV. Planowanie wydatków inwestycyjnych – rozporządzenie RM w zakresie finansowania inwestycji z budżetu państwa – studium:
a. przygotowanie inwestycji – uzyskanie zgody właściwego ministra ds. budownictwo;
b. program Inwestycyjny – podstawowy dokument, który umożliwia wprowadzenie zadania inwestycyjnego do planu finansowego;
c. zadania inwestycyjne – wydatek bieżący czy wydatek majątkowy.

V. Dokonywanie zmian w planie wydatków inwestycyjnych – przed rozpoczęciem robót budowlanych oraz w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego.

VI. Ewidencja nakładów na nabycie lub wytworzenie składników majątku trwałego:
a. wyodrębnienie obiektów inwentarzowych;
b. koszty bezpośrednie a koszty pośrednie;
c. rozliczenie kosztów pośrednich – klucze podziałowe.

VII. Wycena obiektów inwentarzowych:
a. części składowe, dodatkowe, peryferyjne – podobieństwa i różnice;
b. moment rozpoczęcia zadania inwestycyjnego oraz jego zakończenie;
c. kompletne ujęcie operacji gospodarczych w ewidencji na dzień zakończenie zadania inwestycyjnego: dostawy niefakturowane, zobowiązania warunkowe, waloryzacja umów na dzień zakończenia zadania inwestycyjnego.

VIII. Wycena środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:
a. w trakcie roku;
b. na dzień bilansowy – utrata wartości środków trwałych, środków trwałych w budowie oraz wartości niematerialnych i prawnych;
c. na dzień zakończenia zadania inwestycyjnego;
d. korekta wartości środka trwałego – ujawnione błędy po wprowadzeniu środka trwałego do ewidencji.

IX. Zwiększenie oraz zmniejszenie wartości początkowej majątku trwałego:
a. ulepszenie ŚT a remont środka trwałego;
b. zamurowania okna w budynku użyteczności publicznej – przebudowa czy remont?

X. Ewidencja zaangażowania jako system raportowania o wydatkowaniu środków publicznych.

XI. Zaciąganie zobowiązań wieloletnich na wydatki inwestycyjne.

XII. Inwestycje w obcych środkach trwałych:
a. umowa najmu, dzierżawy, użyczenia;
b. remont a ulepszenie w obcym środku trwałym;
c. inwestycja w obcym środku trwałym – ujęcie w ewidencji księgowej;

XIII. Inwentaryzacja majątku trwałego:
a. teren strzeżony a niestrzeżony;
b. termin inwentaryzacji składników majątku trwałego na terenie strzeżonym a niestrzeżonym;
c. spis z natury środków trwałych;
d. weryfikacja środków trwałych, środków trwałych w budowie oraz wartości niematerialnych i prawnych;
e. termin rozliczenia inwentaryzacji;
f. dokumenty z rozliczenia inwentaryzacji.

13.30-15.00 – obiad;
16.30-18.00 – konsultacje z prowadzącym, sesja pytań-odpowiedzi, czas wolny;
20.00 – kolacja, atrakcje.

Dzień III – 23 sierpnia (piątek):

Do godz. 9.00 – śniadanie;
9.00-12.00 – zajęcia w 2 blokach po 1,5 godziny zegarowej.

XIV. Zasady gospodarowania mieniem – obowiązki kierownika jednostki:
a. regulacje prawne dotyczące gospodarowania mieniem;
b. obowiązek gospodarowania mieniem w sposób oszczędny i racjonalny;
c. powierzenie mienia oraz odpowiedzialność pracowników za szkody wyrządzone w mieniu jednostki;
d. zbędne składniki majątkowe – sposoby ich zagospodarowania;
e. likwidacja mienia ruchomego – kiedy dochodzi do likwidacji mienia ruchomego, jak zlikwidować zbędne środki trwałe, czynności likwidacyjne;
f. zasady gospodarowania nieruchomościami;
g. procedury wewnętrzne w zakresie gospodarowania mieniem;
h. ewidencja księgowa operacji przekazania mienia, w tym oddania w najem, dzierżawę, użyczenie oraz likwidacji i sprzedaży mienia.

XV. Procedury kontroli zarządczej:
a. obieg dokumentów księgowych – komunikacja wewnątrz jednostki;
b. rzetelność ksiąg rachunkowych a procedury obiegu dokumentów księgowych;
c. wnioski organów kontrolnych;
d. najczęściej występujące nieprawidłowości w ewidencji księgowej oraz sprawozdaniach finansowych – utrata wartości majątku trwałego;
e. błędna wycena majątku trwałego – wpływ na prezentację wartości w bilansie jednostki: zaniżenie i zawyżenie wartości majątku trwałego, klasyfikacja obiektów inwentarzowych a prawidłowa wycena pozycji bilansowych.

XVI. Powierzenie majątku trwałego z obowiązkiem zwrotu i rozliczenia – umowy o odpowiedzialności majątkowej

XVII. Studium przypadku naruszenie dyscypliny finansów publicznych przez kierownika jednostki oraz głównego księgowego w zakresie planowania oraz realizacji planu finansowego w kontekście naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Do godz. 12.00 – wykwaterowywanie uczestników.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.