Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Szkolenie ma w sposób praktyczny przybliżyć nowe uregulowania prawne dotyczące zamknięcia ksiąg rachunkowych za 2024 rok oraz zasad rachunkowości obowiązujących przy otwarciu ksiąg rachunkowych w roku 2025 w jednostkach sektora finansów publicznych (jsfp).
Prowadząca przedstawi istotę problemów z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej w aspekcie praktycznego stosowania aktualnych przepisów podczas zamykania ksiąg rachunkowych. Tematyka szkolenia została dobrana tak, aby osoby prowadzące księgi rachunkowe znały aktualne zasady zamykania ksiąg rachunkowych i potrafiły sporządzić na ich podstawie wymagane sprawozdania.
Szkolenie wiąże w spójną całość przepisy prawa i wydane interpretacje z dobrymi praktykami. Formuła szkolenia została skonstruowana w sposób umożliwiający zaprezentowanie obszarów, w których najczęściej występują problemy wynikające ze stosowania przepisów związanych ze sporządzeniem sprawozdań finansowych.
Adresowane jest do pracowników działów księgowości w jsfp odpowiedzialnych za prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz sporządzanie stosownych sprawozdań.
1. Istota i cele inwentaryzacji.
2. Zakres inwentaryzacji wg UoR oraz w kontekście orzeczeń KO w zakresie realizacji obowiązków przez kierownika jednostki z tytułu inwentaryzacji:
a. zarządzenie kierownika jednostki;
b. zestawienie obrotów i sald na dzień inwentaryzacji;
c. czynności spisowe a rozliczenie inwentaryzacji;
d. rozliczenie osób materialne odpowiedzialnych – najczęściej występujące nieprawidłowości;
e. sprawozdanie z czynności inwentaryzacyjnych – zatwierdzenie sprawozdania przez kierownika jednostki;
f. ujęcie operacji gospodarczych związanych z rozliczeniem inwentaryzacji w księgach rachunkowych;
g. termin zakończenia procesu inwentaryzacyjnego.
3. Istota inwentaryzacji w kontekście rachunkowości: pojęcie i metody inwentaryzacji, inwentaryzacja w KSR.
4. Weryfikacja nakładów inwestycyjnych:
a. moment rozpoczęcia i zakończenia przedsięwzięcia inwestycyjnego;
b. koszty pośrednie (wspólne) w finansowaniu inwestycji;
c. waloryzacja umów w trakcie realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych a rezerwa na zobowiązania przyszłych okresów oraz zobowiązania warunkowe;
d. roboty dodatkowe a weryfikacja nakładów inwestycyjnych – czy protokół konieczności wykonania robót dodatkowych ma wpływ na wycenę nakładów inwestycyjnych;
e. Inwestycje wstrzymane oraz zaniechane.
5. Błędna wycena majątku trwałego – wpływ na prezentację wartości w bilansie jednostki.
6. Inwentaryzacja rozrachunków a wartość należności w księgach rachunkowych:
a. przygotowanie sald kont rozrachunkowych do potwierdzenia sald oraz weryfikacji;
b. ustalenie należności nieściągalnych oraz przedawnionych;
c. wycena rozrachunków na dzień bilansowy;
d. inwentaryzacja a odpisy aktualizacyjne;
e. zasady tworzenia odpisów aktualizujących.
7. Inwentaryzacja materiałów oraz wycena materiałów na dzień bilansowy: spis z natury i jego wycena; tworzenie odpisów z tytułu trwałej utraty wartości materiałów
8. Ujęcie operacji gospodarczych w księgach rachunkowych na dzień inwentaryzacji i bilansowy.
9. Błędy istotne i nieistotne:
a. zapisy w polityce rachunkowości – próg istotności;
b. błędy ujawnione po dniu bilansowym a przed sporządzeniem sprawozdania finansowego;
c. błędy ujawnione po dniu bilansowym a po sporządzeniu sprawozdania finansowego – przed zatwierdzeniem;
d. błędy ujawnione po dniu bilansowym a po sporządzeniu sprawozdania finansowego – po zatwierdzeniem bilansu.
10. Wstępne zamknięcie ksiąg rachunkowych a rozliczenie inwentaryzacji: istota rozliczenia inwentaryzacji, ustalenie osób odpowiedzialnych za ujawnione niedobory, rozliczenie niedoborów oraz ujęcie w księgach rachunkowych.
11. Ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych.
12. Najczęściej popełniane błędy, które mają wpływ na rzetelność ksiąg rachunkowych.
13. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.