Istota inwentaryzacji i jej wpływ na rzetelność ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych – przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych w jsfp za 2024 rok

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Szkolenie ma w sposób praktyczny przybliżyć nowe uregulowania prawne dotyczące zamknięcia ksiąg rachunkowych za 2024 rok oraz zasad rachunkowości obowiązujących przy otwarciu ksiąg rachunkowych w roku 2025 w jednostkach sektora finansów publicznych (jsfp).

Prowadząca przedstawi istotę problemów z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej w aspekcie praktycznego stosowania aktualnych przepisów podczas zamykania ksiąg rachunkowych. Tematyka szkolenia została dobrana tak, aby osoby prowadzące księgi rachunkowe znały aktualne zasady zamykania ksiąg rachunkowych i potrafiły sporządzić na ich podstawie wymagane sprawozdania.

Szkolenie wiąże w spójną całość przepisy prawa i wydane interpretacje z dobrymi praktykami. Formuła szkolenia została skonstruowana w sposób umożliwiający zaprezentowanie obszarów, w których najczęściej występują problemy wynikające ze stosowania przepisów związanych ze sporządzeniem sprawozdań finansowych.

Adresowane jest do pracowników działów księgowości w jsfp odpowiedzialnych za prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz sporządzanie stosownych sprawozdań.

Program szkolenia

1. Istota i cele inwentaryzacji.

2. Zakres inwentaryzacji wg UoR oraz w kontekście orzeczeń KO w zakresie realizacji obowiązków przez kierownika jednostki z tytułu inwentaryzacji:
a. zarządzenie kierownika jednostki;
b. zestawienie obrotów i sald na dzień inwentaryzacji;
c. czynności spisowe a rozliczenie inwentaryzacji;
d. rozliczenie osób materialne odpowiedzialnych – najczęściej występujące nieprawidłowości;
e. sprawozdanie z czynności inwentaryzacyjnych – zatwierdzenie sprawozdania przez kierownika jednostki;
f. ujęcie operacji gospodarczych związanych z rozliczeniem inwentaryzacji w księgach rachunkowych;
g. termin zakończenia procesu inwentaryzacyjnego.

3. Istota inwentaryzacji w kontekście rachunkowości: pojęcie i metody inwentaryzacji, inwentaryzacja w KSR.

4. Weryfikacja nakładów inwestycyjnych:
a. moment rozpoczęcia i zakończenia przedsięwzięcia inwestycyjnego;
b. koszty pośrednie (wspólne) w finansowaniu inwestycji;
c. waloryzacja umów w trakcie realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych a rezerwa na zobowiązania przyszłych okresów oraz zobowiązania warunkowe;
d. roboty dodatkowe a weryfikacja nakładów inwestycyjnych – czy protokół konieczności wykonania robót dodatkowych ma wpływ na wycenę nakładów inwestycyjnych;
e. Inwestycje wstrzymane oraz zaniechane.

5. Błędna wycena majątku trwałego – wpływ na prezentację wartości w bilansie jednostki.

6. Inwentaryzacja rozrachunków a wartość należności w księgach rachunkowych:
a. przygotowanie sald kont rozrachunkowych do potwierdzenia sald oraz weryfikacji;
b. ustalenie należności nieściągalnych oraz przedawnionych;
c. wycena rozrachunków na dzień bilansowy;
d. inwentaryzacja a odpisy aktualizacyjne;
e. zasady tworzenia odpisów aktualizujących.

7. Inwentaryzacja materiałów oraz wycena materiałów na dzień bilansowy: spis z natury i jego wycena; tworzenie odpisów z tytułu trwałej utraty wartości materiałów

8. Ujęcie operacji gospodarczych w księgach rachunkowych na dzień inwentaryzacji i bilansowy.

9. Błędy istotne i nieistotne:
a. zapisy w polityce rachunkowości – próg istotności;
b. błędy ujawnione po dniu bilansowym a przed sporządzeniem sprawozdania finansowego;
c. błędy ujawnione po dniu bilansowym a po sporządzeniu sprawozdania finansowego – przed zatwierdzeniem;
d. błędy ujawnione po dniu bilansowym a po sporządzeniu sprawozdania finansowego – po zatwierdzeniem bilansu.

10. Wstępne zamknięcie ksiąg rachunkowych a rozliczenie inwentaryzacji: istota rozliczenia inwentaryzacji, ustalenie osób odpowiedzialnych za ujawnione niedobory, rozliczenie niedoborów oraz ujęcie w księgach rachunkowych.

11. Ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych.

12. Najczęściej popełniane błędy, które mają wpływ na rzetelność ksiąg rachunkowych.

13. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.