Zmiany w klasyfikacji budżetowej w 2024 r. – założenia do nowej koncepcji klasyfikacji budżetowej, obowiązujące zasady klasyfikowania dochodów i wydatków

Dostępne terminy

  • Termin 09 październik 2024 środa godz. 9.00-15.00
  • Miejsce Online
  • Cena 490 zł/os. cena promocyjna do 04.10.2024
    później 590 zł/os.
  • Prowadzący Jarosław Jurga

Opis szkolenia

23 lipca 2024 roku ukazało się rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Rozporządzenie weszło w życie z mocą od dnia 1 stycznia 2024 r.

Zmieniające się przepisy wymuszają dobór podziałki klasyfikacji budżetowej często w sytuacji, w której nie ma jednoznacznie określonego paragrafu konkretnego wydatku. Szkolenie umożliwi zapoznanie się z zasadami doboru klasyfikacji budżetowej i stosowania jej w praktyce w szczególności w sytuacjach niejednoznacznych.

Szkolenie ma na celu przedstawienie istotnych elementów z zakresu klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych związanych z praktycznym stosowaniem aktualnych przepisów oraz interpretacji. Tematyka została dobrana tak, by osoby odpowiedzialne za sporządzanie planów i klasyfikację wydatków publicznych znały najnowsze zmiany i interpretacje, za których realizację są odpowiedzialne. Szkolenie wiąże w spójną całość przepisy prawa wynikające z rozporządzeń, interpretacji z dobrymi praktykami. Formuła została skonstruowana w sposób umożliwiający zaprezentowanie obszarów, których najczęściej występują problemy wynikające z licznych interpretacji. Szkolenie adresowane jest do księgowych jednostek budżetowych.

Program szkolenia

1. Zakres klasyfikacji środków publicznych:
a. co podlega klasyfikacji budżetowej;
b. praktyczne stosowanie klasyfikacji budżetowej;
c. planowanie z wykorzystaniem klasyfikacji;
d. dekretacja dowodu księgowego;
e. zasady doboru podziałki dla działów, rozdziałów.

2. Wprowadzone w 2024 zmiany m.in.:
a. zmiana objaśnień dla rozdziału „75867 KPO”;
b. dodanie nowych rozdziałów w dziale „801 – Oświata i wychowanie”;
c. zmiana nazwy rozdziału „85205”;
d. dodanie rozdziału „85518 Świadczenie wspierające” w dziale „855 – Rodzina”;
e. zmiana objaśnień dla czwartej cyfry „7 Płatności w zakresie budżetu środków europejskich”;
f. modyfikacja grupy wydatków dla „Dotacje i subwencje”, „Świadczenia na rzecz osób fizycznych” oraz „Wydatki majątkowe”;
g. Dodanie nowych paragrafów, m.in.: „215 Środki przekazane do funduszu prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego”, „312 Dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów”, „673-676 Dotacje na zadania inwestycyjne ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład”, „954 Przelewy dokonane z lokat z lat ubiegłych”;
h. jaki czas mają jednostki samorządu terytorialnego mają na dostosowanie uchwał budżetowych do nowych przepisów;
i. jaki jest czas na zmianę w nazewnictwie rozdziałów do planowania budżetu państwa na rok 2025.

3. Zagadnienia problemowe:
a. praktyczne zasady doboru podziałki klasyfikacji dochodów i wydatków;
b. klasyfikacja zakupu ŚTiWNiP;
c. klasyfikacja wydatków pierwszego wyposażenia co należy traktować jako pierwsze wyposażenie;
d. kiedy należy stosować § 605 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych” a kiedy 606 „Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”;
e. klasyfikacja refundacji wydatków;
f. powiązanie wydatków na kontach księgowych z paragrafami klasyfikacji budżetowej: konta 013 i 011 a wydatki bieżące i majątkowe, powiązania kont 405 i 409 z wydatkami na szkolenia i delegacje, ewidencja oprogramowania na kontach 013 i 011;
g. kto powinien dokonywać klasyfikacji budżetowej;
h. odpowiedzialność za w zakresie klasyfikacji budżetowej.

4. Klasyfikacja – przykłady m.in.: dochodów z tytułu sprzedaży złomu, odszkodowania, wadium, dochodów sądowych, opłat pobieranych przez jednostki budżetowe.

5. Klasyfikacja wydatków – przykłady m.in.:
a. nakłady na licencje SaS (usługa internetowa);
b. nakłady na umowy zawierające przeniesienie praw majątkowych (409, 417, 430);
c. zakupu towarów (w szczególności materiałów, leków);
d. wydatki na podróże służbowe i szkolenia;
e. zakupu żywności, usług cateringowych i drobnych zakupów spożywczych na potrzeby sekretariatów;
f. opłat na rzecz budżetu państwa, JST i różnych opłat np. za udostępnienie numeru PESEL;
g. wydatków na rzecz osób fizycznych niezatrudnionych w jednostce np. na zakup odzieży;
h. zakupu ekspertyz i opracowań podczas remontu lub inwestycji;
i. nagród konkursowych i rzeczowych;
j. badań lekarskich osób kierowanych do prac społecznych – usługa czy badania lekarskie;
k. zakupu i dostawy energii w ramach kilku umów;
l. ekwiwalentu za urlop, odprawę pośmiertną, zaległego wynagrodzenia po śmierci pracownika.

6. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.