Wybrane zagadnienia gospodarki finansowej dysponenta środków budżetowych – kompleksowe warsztaty praktyczne

Dostępne terminy

  • Termin 07 październik 2024 poniedziałek godz. 9.00-15.00
  • Miejsce Online
  • Cena 640 zł/os. cena promocyjna do 02.10.2024
    później 740 zł/os.
  • Prowadzący Małgorzata Borowik

Opis szkolenia

Często na organizowanych przez nas szkoleniach dotyczących szczegółowych zagadnień rachunkowości budżetowej, spotykamy się z pytaniami o możliwość przeprowadzenia zajęć dotyczących gospodarki finansowej dysponenta środków budżetowych III stopnia.

Szkolenie ma na celu w łatwy i zrozumiały sposób podnieść i uporządkować wiedzę uczestników w zakresie m.in. opracowywania planu finansowego zgodnie z notą budżetową Ministra Finansów, planowanie wydatków bieżących i inwestycyjnych, dokonywania zmian w planie wydatków, ewidencji zaangażowania. W trakcie szkoleniu poruszymy również problematykę: kontroli zarządczej, rzetelności ksiąg rachunkowych w kontekście obiegu dokumentów, naruszenia dyscypliny finansów publicznych oraz zatwierdzania zmian w planie finansowym.

Szkolenie adresowane jest do głównych księgowych i księgowych dysponentów III stopnia, osób merytorycznie odpowiedzialnych za klasyfikację dochodów i wydatków oraz osób uczestniczących w planowaniu wydatków.

Program szkolenia

1. Zasady gospodarki finansowej dysponenta III stopnia – obowiązki kierownika państwowej jednostki budżetowej.

2. Opracowywanie planu finansowego zgodnie z notą budżetową Ministra Finansów przez dysponentów III stopnia.

3. Kontrola formalno-rachunkowa i merytoryczna dokumentów księgowych – procedury kontroli zarządczej:
a. kontrola wstępna Głównego Księgowego dowodów księgowych (obieg i kontrola, zakres odpowiedzialności i obowiązków, nadawanie upoważnień i powierzenie obowiązków, najczęściej występujące nieprawidłowości);
b. rodzaje dokumentów, sposób ich wystawiania, korygowania i poprawiania (forma papierowa, elektroniczna i mieszana);
c. kontrola merytoryczna, formalna i rachunkowa operacji gospodarczych i finansowych dokonywana przez właściwych rzeczowo pracowników;
d. znaczenie opisów dokonywanych rzetelnie i terminowo przez pracowników na dokumentach źródłowych w kontekście dekretacji i ujęcia w ewidencji księgowej;
e. wstępna kontrola głównego księgowego – kiedy główny księgowy może odmówić podpisania dokumentu i przekazać go do dalszej realizacji;
f. obowiązki i odpowiedzialność kierownika jednostki oraz głównego księgowego w zakresie dokonywania kontroli wstępnej, następczej i zatwierdzania dokumentów źródłowych;
g. zastępstwo za głównego księgowego i osób kluczowych.

4. Ujęcie dokumentów księgowych w ewidencji księgowej – rzetelność sprawozdań budżetowych.

5. Planowanie i realizacji inwestycji w państwowej jednostce budżetowej:
a. proces inwestycyjny: od planowania po rozliczenia, w tym monitoring i kontrola w świetle zapisów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie finansowania inwestycji z budżetu państwa oraz art. 133a ustawy o finansach publicznych;
b. obowiązki kierownika jednostki budżetowej w zakresie finansowania inwestycji zgodnie z ustawą o finansach publicznych;
c. dokonywanie zmian w planie wydatków inwestycyjnych BWI-A – przed rozpoczęciem robót budowlanych oraz w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego;
d. zaciąganie zobowiązań wieloletnich na wydatki inwestycyjne;
e. nakłady inwestycyjne a wartość początkowa środka trwałego;
f. zakończenie zadania inwestycyjnego i jego rozliczenie pod katem finansowym;
g. zakończenie zadania inwestycyjnego – wycena majątku trwałego – ujęcie w ewidencji księgowej;
h. inwentaryzacja środków trwałych w budowie.

6. Polityka zakupowa do kwoty 130 000 zł netto:
a. weryfikacji i zabezpieczenia przez Głównego Księgowego środków finansowych w planie jednostki, weryfikacji wniosków zakupowych oraz zatwierdzania dowodów księgowych na ich podstawie;
b. zamówienie a umowa ujęcie zaangażowania w ewidencji księgowej;
c. nieprawidłowości ustalone przez NIK w trakcie kontroli wykonania Ustawy Budżetowej za rok 2022.

7. Kontrola zarządcza a naruszenie dyscypliny finansów publicznych

8. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.