Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
2 września 2025 roku weszła w życie tzw. ustawa o KSeF. System może stwarzać problemy zarówno techniczne, jak i formalne, wynikające m.in. z ustawy o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych.
Celem szkolenia jest przedstawienie potencjalnie problemowych obszarów związanych z wdrożeniem krajowego systemu faktur elektronicznych oraz możliwych rozwiązań formalnych i organizacyjnych umożliwiających spełnienie wymogów określonych w ogólnie obowiązujących aktach prawnych.
Problematyka szkolenia została dobrana tak, by osoby odpowiedzialne za kontrolę merytoryczną i rachunkową dokumentów znały najnowsze przepisy w tym zakresie. Szkolenie wiąże w spójną całość przepisy prawa wynikające z rozporządzeń, interpretacji z dobrymi praktykami.
Szkolenie adresowane jest do głównych księgowych i księgowych jednostek budżetowych, osób odpowiedzialnych za ewidencję księgową oraz sporządzających sprawozdania budżetowe.
1. Założenia KSeF.
2. Narzędzia umożliwiające korzystanie z KSeF.
3. Kary za niestosowanie KSeF.
4. Faktury korygujące w KSeF, przechowywanie faktur, proces wystawiania faktur.
5. Odbieranie faktury wystawianych na jednostki niebędące płatnikami VAT.
6. Dostęp do systemu KSeF.
7. Podstawowa struktura logiczna faktury FA(3):
a. schemat główny dokumentu: Nagłówek, Podmiot1, Podmiot2, Fa, Stopka, Załącznik;
b. znaczenie każdego z elementów struktury logicznej w kontekście wymogów prawnych;
c. hierarchia elementów i zależności między nimi w strukturze FA(3).
8. Szczegółowe wypełnienie pól w strukturze FA(3) i obowiązki formalne:
a. elementy obligatoryjne i warunkowo wymagane – omówienie i interpretacja;
b. elementy fakultatywne – kiedy i dlaczego warto je wypełniać;
c. zasady poprawności technicznej (typy danych, formatowanie, walidacja);
d. zgodność z semantyką dokumentu elektronicznego w kontekście FA(3).
9. Praktyczne zastosowanie FA(3) na przykładach:
a. przykład faktury wystawionej przez jednostkę budżetową – analiza wypełnionych pól;
b. zastosowanie znaczników JST, GV, Podmiot3 – przypadki JST i jednostek podrzędnych;
c. formatowanie danych tekstowych, liczbowych, dat oraz kodowanie znaków;
d. wystawienie faktury przez urząd gminy z NIP-em jednostkowym;
e. oznaczenie jednostki podrzędnej w fakturze zbiorczej JST;
f. wystawienie faktury przez jednostkę budżetową niebędącą VAT-owcem;
g. faktura z pominięciem NIP-u po stronie nabywcy;
h. faktura do osoby fizycznej – zakup usługi przez mieszkańca.
10. Zagadnienia problemowe:
a. problem otrzymywania faktur „na jeden NIP”;
b. jakie elementy faktury będą wymagane jeżeli odbiera ją pracownik jednostki, podległej JST z jednym NIP;
c. jakie dane powinny być zawarte na fakturze jeżeli jest opłacona gotówką;
d. jak będą wystawiane faktury zaliczkowe w KSeF;
e. odbiór faktur przez jednostki podrzędne JST przypisane jako odbiorcy bez NIP;
f. zasady nadawania uprawnień do KSeF przez JST dla jednostek organizacyjnych;
g. status not księgowych i rachunków wystawianych pomiędzy jednostkami budżetowymi;
h. obowiązki jednostek zwolnionych podmiotowo/przedmiotowo z VAT w zakresie faktur zaliczkowych i końcowych;
i. rachunki wystawiane przez jednostki niebędące podatnikami VAT – np. Inspekcja Weterynaryjna;
j. dekretacja, opis i zgodność z planem finansowym a system KSeF;
k. wystawianie faktur na osoby fizyczne i ich odbiór w KSeF; zgodność danych nabywcy (nazwa, adres) z rejestrami publicznymi;
l. możliwość jednolitej numeracji faktur sprzedażowych wysyłanych i niewysyłanych do KSeF;
m. ujęcie faktur w księgach i sprawozdawczości budżetowej – rozbieżności dat;
n. wystawianie faktur do paragonów; konieczność posiadania elektronicznego obiegu dokumentów;
o. noty księgowe wystawiane przez np. DPS do MOPS/GOPS;
p. obieg faktur od kontrahentów w okresie przejściowym (luty-kwiecień 2026);
q. możliwość umieszczania dodatkowych danych na fakturach;
r. rozliczanie zaliczek przez pracowników i dokumentowanie wydatków;
s. zakup paliwa przez OSP i wystawianie faktur przez stację benzynową;
t. informacja o opłaceniu faktury i formie zapłaty w strukturze FA(3);
u. zwrot kosztów za zakupy opłacone gotówką;
v. dostępność proform w systemie KSeF; możliwość wydruku faktury z KSeF w formacie PDF;
w. możliwość korekty faktur sprzed wdrożenia obowiązku KSeF; możliwość wystawiania refaktur;
x. przechowywanie dokumentów w wersji papierowej w jednostkach;
y. możliwość weryfikacji odebrania faktury w KSeF;
z. sprawdzenie, czy kontrahent ma dostęp do KSeF.
11. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.