Zasady gospodarki finansowej oraz zarzadzanie mieniem uczelni publicznych w kontekście wystąpień pokontrolnych NIK – kompleksowe warsztaty praktyczne

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Podstawowym aktem regulującym problematykę funkcjonowania szkół wyższych jest Prawo o szkolnictwie wyższym. Ustawa ta określa ustrój uczelni, w tym: statut, organy i organizację uczelni, zadania, mienie i ich finanse oraz zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników uczelni. Uczelnie publiczne finansowane są w formie dotacji podmiotowych z budżetu państwa na działalność dydaktyczną, utrzymanie uczelni i na pomoc materialną dla studentów oraz w formie dotacji celowych na działalność inwestycyjną. Źródłem finansowania są również przychody własne uczelni pozyskiwane głównie w ramach działalności dydaktycznej, zwłaszcza z odpłatności za studia i działalności badawczej. Do przychodów własnych należą też przychody z tytułu gospodarowania mieniem.

Szkolenie ma na celu w łatwy i zrozumiały sposób podnieść i uporządkować wiedzę uczestników w zakresie m.in. opracowywania planu finansowego uczelni publicznych, planowania wydatków bieżących i inwestycyjnych, dokonywania zmian w planie wydatków oraz ewidencji zaangażowania.

Prowadząca poruszy również problematykę: kontroli zarządczej, rzetelności ksiąg rachunkowych w kontekście obiegu dokumentów, naruszenia dyscypliny finansów publicznych oraz zatwierdzania zmian w planie finansowym.

Program szkolenia

1. Zasady funkcjonowania uczelni publicznej po wejściu w życie ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:
a. kompetencje Rektora, Senatu, Rady Uczelni;
b. obowiązki Rektora jako organu administracyjnego.

2. Zasady rachunkowości uczelni publicznej:
a. fundusze uczelni publicznej;
b. szczegółowe zasady rachunkowości wynikające z ustawy – prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz przepisów wykonawczych.

3. Istota gospodarki finansowej uczelni publicznej:
a. pojęcie oraz zakres gospodarki finansowej uczelni – planowanie, realizacja wydatków, sprawozdawczość budżetowa;
b. obowiązki Rektora z tytułu gospodarki finansowej uczelni wynikające z ustawy o finansach publicznych;
c. obowiązki Kwestora/Głównego księgowego z tytułu gospodarki finansowej uczelni wynikające z ustawy o finansach publicznych.

4. Plan finansowo – rzeczowy uczelni:
a. przychody uczelni publicznej:
i. subwencja dla uczelni publicznej – zasady wykorzystania subwencji;
ii. datacja podmiotowa – pojęcie, przeznaczenie, ewidencja, opis dokumentów księgowych oraz rozliczenie dotacji;
iii. datacja celowa – pojęcie, przeznaczenie, ewidencja, opis dokumentów księgowych oraz rozliczenie dotacji;
iv. pozostałe przychody publiczne;
v. przychody finansowe oraz pozostałe przychody operacyjne.
b. dochodzenie kwot dotacji podlegających zwrotowi:
i. pojęcie dotacji niewykorzystanych, wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości;
ii. termin i forma ustalenia kwot dotacji podlegających zwrotowi oraz zasady naliczania odsetek;
iii. możliwość i zasady stosowania ulg w spłacie dotacji podlegających zwrotowi;
iv. dochodzenie kwot dotacji podlegających zwrotowi na podstawie ustawy o finansach publicznych oraz Ordynacji podatkowej;
v. przymusowa egzekucja kwot dotacji podlegających zwrotowi;
vi. postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o zwrocie dotacji jako pobranej nienależnie bądź w nadmiernej wysokości albo wydatkowanej niezgodnie z przepisami.
c. koszy czy wydatki:
i. planowanie kosztów uczelni publicznej w ujęcie memoriałowym;
ii. planowanie wydatków uczelni publicznej w ujęciu kasowym.

5. Procedura planowania finansowego w jednostkach sektora finansów publicznych – art. 52 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.

6. Plan finansowo – rzeczowy uczelni w ujęcie memoriałowym czy kasowym – studium przypadku.

7. Plan finansowo – rzeczowy uczelni publicznej – zasady dokonywania zamian w planie finansowym.

8. Obowiązki Rektora oraz Rady Uczelnie w procesie zatwierdzenia oraz dokonywania zmian w planie rzeczowo – finansowym uczelni publicznej.

9. Zaciąganie zobowiązań przez uczelnie publiczne – art. 46 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

10. Zasady zaciągania i finansowania zobowiązań wieloletnich:
a. jak określić limit zobowiązań do sfinansowania w roku budżetowym;
b. różnica między limitem zobowiązań a limitem wydatków;
c. prawo zamówień publicznych – zasady zawierania umów ciągłych oraz wieloletnich.

11. Wydatkowania środków publicznych przez uczelnie publiczne – art. 44 ustawy o finansach publicznych.

12. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych z tytułu zaciągania zobowiązań oraz realizacji wydatków przez uczelnie publiczne – studium przypadku.

13. Gospodarowanie mieniem uczelni publicznej – obowiązki Rektora uczelni publicznej:
a. regulacje prawne dotyczące gospodarowania mieniem;
b. obowiązek gospodarowania mieniem w sposób oszczędny i racjonalny;
c. powierzenie mienia oraz odpowiedzialność pracowników za szkody wyrządzone w mieniu jednostki;
d. zbędne składniki majątkowe – sposoby ich zagospodarowania;
e. likwidacja mienia ruchomego – kiedy dochodzi do likwidacji mienia ruchomego, jak zlikwidować zbędne środki trwałe, czynności likwidacyjne;
f. zasady gospodarowania nieruchomościami;
g. procedury wewnętrzne w zakresie gospodarowania mieniem;
h. ewidencja księgowa operacji przekazania mienia, w tym oddania w najem, dzierżawę, użyczenie oraz likwidacji i sprzedaży mienia;
i. działania informacyjne w zakresie nabycia majątku trwałego finansowanego lub dofinansowanego z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych – art. 35a ust.1 ustawy o finansach publicznych.

14. Umarzanie, odraczanie i rozkładanie należności o charakterze cywilnoprawnym – art.386 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

15. Procedury kontroli zarządczej uczelni publicznej w zakresie:
a. wiarygodności sprawozdań finansowych oraz Rb-70, Rb-N oraz Rb-Z.
b. gospodarki finansowej uczelni publicznej.
c. przykłady naruszenia dyscypliny finansów publicznych w z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

16. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.