Raportowanie umów do Centralnego Rejestru Umów (CRU) oraz BIP przez jednostki sektora finansów publicznych

Dostępne terminy

  • Termin 04 listopad 2025 wtorek godz. 9.00-15.00
  • Miejsce Online
  • Cena 690 zł/os. cena promocyjna do 30.10.2025
    później 790 zł/os.
  • Prowadzący Agnieszka Lisak

Opis szkolenia

Centralny Rejestr Umów (CRU), w którym raportować mają wszystkie jednostki sektora finansów publicznych ma ruszyć 1 stycznia 2026 roku.

Tworzenie rejestru umów w każdej jednostce sektora finansów publicznych jest fundamentem walki z korupcją, oszczędności i gospodarności. Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z obowiązkiem raportowania umów, ustalaniem katalogu umów podlegającego raportowaniu i wyłączeń, z zasadami publikacji zawieranych umów. Podczas szkolenia omawiane są zasady publikacji z rejestrze Ministerstwa Finansów, a także w BIP.

Szkolenie adresowane jest do działów księgowości, pracowników działów odpowiedzialnych za zawieranie umów, na których będzie ciążył obowiązek raportowania, a także kierowników jednostek odpowiedzialnych za raportowanie. Szkolenie jest przydatne także dla osób odpowiedzialnych za audyt, gospodarność i kontrolę wydatków w podmiocie.

Program szkolenia

1. Ograniczenia w publikacji umów z uwagi na ochronę prywatności osoby fizycznej. Analiza orzecznictwa.

2. Czy obowiązkowi publikacji podlega umowa o pracę, umowa zlecenie z osobą fizyczną?

3. Pojęcie osoby pełniącej funkcje publiczne, co do której należy publikować umowy o pracę.

4. Tajemnica przedsiębiorcy a tajemnica przedsiębiorstwa. Czym się od siebie różnią i jak wpływają na obowiązek publikacji.

5. Czy tajemnica przedsiębiorcy może doprowadzić do odstąpienia od publikacji?

6. Ograniczenia w publikacji umów z uwagi na art. 12 ustawy Prawo zamówień publicznych.

7. Jakich umów dotyczy obowiązek publikacji?

8. Problematyka umów sprzedażowych. Czy zakład wodociągowy (będący samorządowym zakładem budżetowym) ma obowiązek publikacji każdej zawartej umowy o dostawę mediów?

9. Problematyka umów stanowiących przedmiot działalności podmiotu np. umowy zawierane przez NFZ.

10. Czy należy raportować umowy o dostawę mediów?

11. Czy należy raportować umowy ramowe? Pojęcie umowy ramowej.

12. Zasady publikacji umów barterowych.

13. Czy umowy, które nie posiadają kwoty (np. umowa darowizny, użyczenia) podlegają publikacji?

14. Formy czynności prawnych, w tym problematyka formy dokumentowej i szczególnej, o których mowa w ustawie.

15. Umowa ustna a faktura. Czy faktura realizuje znamiona formy dokumentowej?

16. Umowa ustna a obowiązek – możliwość publikacji.

17. Problem ustalania wartości umów zawieranych na czas nieokreślony (tj. dotyczących świadczeń powtarzalnych) w kontekście kwoty 500 zł, od której powstaje obowiązek publikacji. Jak liczyć w/w kwotę?

18. Na kim ciąży obowiązek raportowania?

19. Kto ponosi odpowiedzialność karną w sytuacji, gdy kierownik nie jest w stanie sam dokonywać raportowania i powierza swoje obowiązki pracownikowi? Planowane zmiany przepisów w tym przedmiocie.

20. Wprowadzanie procedur wewnętrznych zapewniających sprawne raportowanie umów. Co dobrze napisania procedura powinna zawierać, by mogła chronić kierownika jednostki od odpowiedzialności karnej?

21. Termin publikacji. Od jakiego momentu należy liczyć termin w przypadku umów, które nie są podpisywane jednocześnie?

22. Jakie informacje dot. umów podlegają raportowaniu?

23. Na czym polega obowiązek podania wyłączenia spod zakresu publikacji? Czy wyłączenie takie może mieć charakter zbiorczy?

24. W jakim terminie należy dokonać obowiązku zaraportowania?

25. Czy za brak publikacji grożą sankcje?

26. Wady i zalety ustawy.

27. Problematyka umów marketingowych a korupcja.

28. Zagrożenia związane z zawieraniem umów dot. sponsoringu, consultingu, analiz, ekspertyz itp.

29. Różnice w publikacji umów w Biuletynie Informacji Publicznej a w rejestrze Ministerstwa Finansów.

30. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.