Odpisy aktualizujące wartość aktywów w rachunkowości i sprawozdawczości jednostek sektora finansów publicznych

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Wszystkie jednostki sektora finansów publicznych (JSFP) mają obowiązek prawidłowo wyceniać i prezentować informacje o posiadanych aktywach. W tym zakresie należy zwrócić uwagę na odpisy aktualizujące wartość aktywów, które nadal dla wielu jednostek stanowią problematyczny zakres ich rachunkowości. Dodatkowo, jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe dokonują odpisów aktualizujących należności przy uwzględnieniu przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r.

Na szkoleniu szczegółowo zostanie przedstawiona istota odpisów aktualizujących wartość aktywów, ich rodzaje, przyczyny tworzenia, zasady wyceny, ewidencji, a także niezbędnych ujawnień w systemie sprawozdawczości JSFP. Adresowane jest do pracowników działów księgowości jednostek budżetowych.

Program szkolenia

1. Zasada ostrożnej wyceny – istota i jej praktyczne zastosowanie.

2. Odpisy aktualizujące wartość aktywów w świetle aktualnych regulacji i standardów prawa bilansowego oraz prawa finansów publicznych.

3. Odpisy aktualizujące wartość aktywów indywidualne oraz grupowe – jak je odróżnić?

4. Zasady wyceny i ewidencji odpisów aktualizujących wartość aktywów, w tym:
a. wartości niematerialnych i prawnych;
b. środków trwałych;
c. środków trwałych w budowie;
d. należności;
e. krótko – i długoterminowych aktywów finansowych;
f. zapasów.

5. Zadania sytuacyjne i przykłady praktyczne na tworzenie, ewidencję, wykorzystanie oraz rozwiązanie odpisów aktualizujących wartość aktywów.

6. Ujęcie odpisów aktualizujących wartość aktywów w politykach rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) – dobre praktyki.

7. Ujawnienia odpisów aktualizujących wartość aktywów w sprawozdaniu finansowym JSFP, z uwzględnieniem zasady istotności.

8. W jakich sprawozdaniach budżetowych wykazuje się odpisy aktualizujące wartość aktywów?

9. Odpisy aktualizujące wartość należności w świetle wyników kontroli NIK.

10. Odpowiedzi na pytania i problemy zgłaszane przez uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.