Istota inwentaryzacji i jej wpływ na rzetelność ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych – przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych za rok 2025

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Rzetelnie przeprowadzona inwentaryzacja stanowi kluczowy element zapewnienia wiarygodności danych finansowych, zwłaszcza w okresie zamknięcia ksiąg rachunkowych. Dla osób odpowiedzialnych za ten proces ma ona bezpośredni wpływ na prawidłową wycenę aktywów i pasywów, poprawność zapisów w ewidencji oraz zgodność działań z przepisami ustawy o rachunkowości. Zaniedbania w tym obszarze skutkują ryzykiem błędów istotnych, naruszeń dyscypliny finansów publicznych i podważeniem jakości sprawozdania finansowego.

Podczas szkolenia omówione zostaną zasady i metody inwentaryzacji, zakres obowiązków kierownika jednostki oraz najczęstsze nieprawidłowości stwierdzane przez organy kontrolne. Uczestnicy poznają praktyczne zasady weryfikacji nakładów inwestycyjnych, wyceny majątku trwałego, rozrachunków i materiałów na dzień bilansowy.

Przedstawione zostaną również zasady ujęcia operacji gospodarczych na dzień inwentaryzacji, identyfikacji błędów oraz przygotowania jednostki do zamknięcia ksiąg rachunkowych za rok 2025.

Szkolenie adresowane jest do pracowników pionów finansowo-księgowych oraz pracowników merytorycznych odpowiedzialnych za prawidłowe przyporządkowanie i gospodarowanie mieniem jednostki.

Program szkolenia

1. Istota i cele inwentaryzacji według ustawy o rachunkowości oraz wyjaśnienia w Krajowych standardach rachunkowości:
a. ustalenie stanu rzeczywistego aktywów i pasywów;
b. księgi rachunkowe – w jakim stopniu inwentaryzacja wpływa na zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 24 ustawy o rachunkowości);
c. metody inwentaryzacji – wybór właściwej metody inwentaryzacji na dzień 31 grudnia.

2. Zakres inwentaryzacji wg ustawy o rachunkowości oraz w kontekście orzeczeń komisji orzekających w zakresie realizacji obowiązków przez kierownika jednostki z tytułu inwentaryzacji:
a. rozpoczęcie procesu inwentaryzacyjnego – zarządzenie kierownika jednostki;
b. zestawienie obrotów i sald na dzień inwentaryzacji – obligatoryjny element inwentaryzacji art. 18 ust.2 ustawy o rachunkowości (zestawienie sald inwentaryzowanej grupy aktywów);
c. czynności spisowe a rozliczenie inwentaryzacji – terminy realizacji poszczególnych etapów;
d. rozliczenie osób materialne odpowiedzialnych – najczęściej występujące nieprawidłowości;
e. sprawozdanie z czynności inwentaryzacyjnych – zatwierdzenie sprawozdania przez kierownika jednostki;
f. ujęcie operacji gospodarczych związanych z rozliczeniem inwentaryzacji w księgach rachunkowych a dzień sporządzenia zestawienia obrotów i sald za rok obrotowy wg art. 24 ust. 5 pkt 2;
g. ostateczny termin zakończenia procesu inwentaryzacyjnego – zamknięcie ksiąg rachunkowych zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości.

3. Weryfikacja nakładów inwestycyjnych:
a. moment rozpoczęcia i zakończenia przedsięwzięcia inwestycyjnego;
b. koszty pośrednie (wspólne) w finansowaniu inwestycji – przykłady rozliczenia kosztów pośrednich i przypisania ich do obiektów inwentarzowych na przykładzie wynagrodzenia inspektorów nadzoru budowlanego oraz nadzoru autorskiego z tytułu przekazania środka trwałego do użytkowanie po zakończeniu etapu przedsięwzięcia inwestycyjnego;
c. waloryzacja umów w trakcie realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych a rezerwa na zobowiązania przyszłych okresów oraz zobowiązania warunkowe – ujęcie w księgach rachunkowych na dzień bilansowy;
d. roboty dodatkowe a weryfikacja nakładów inwestycyjnych – czy protokół konieczności wykonania robót dodatkowych ma wpływ na wycenę nakładów inwestycyjnych na dzień bilansowy;
e. inwestycje wstrzymane oraz zaniechane w odpisy aktualizujące z tytułu trwałej utraty wartości środków trwałych w budowie – tworzenie odpisów oraz ujęcie w księgach rachunkowych na dzień bilansowy;
f. dostawy niefakturowane z tytułu realizacji inwestycji na dzień bilansowy – najczęściej popełnione błędy w trakcie inwentaryzacji;
g. rezerwy na zobowiązania przyszłych okresów – roboty dodatkowe, waloryzacja cenowa ujęcie w księgach rachunkowych;
h. rozliczenie inwestycji a nierzetelność ksiąg rachunkowych – ujęcia środka trwałego w ewidencji księgowej, najczęściej stwierdzone błędy przez organy kontrolne;
i. odpisy z tytułu trwałej utraty wartości środków trwałych w budowie.

4. Błędna wycena majątku trwałego – wpływ na prezentację wartości w bilansie jednostki – rzetelności inwentaryzacji aktów i pasywów na dzień bilansowy:
a. zaniżenie wartości majątku trwałego;
b. zawyżenie wartości majątku trwałego;
c. klasyfikacja obiektów inwentarzowych a prawidłowa wycena pozycji bilansowych.

5. Inwentaryzacja rozrachunków a wartość należności w księgach rachunkowych:
a. przygotowanie sald kont rozrachunkowych do potwierdzenia sald oraz weryfikacji;
b. ustalenie należności nieściągalnych oraz przedawnionych;
c. wycena rozrachunków na dzień bilansowy;
d. inwentaryzacja a odpisy aktualizacyjne;
e. zasady tworzenia odpisów aktualizujących.

6. Inwentaryzacja materiałów oraz wycena materiałów na dzień bilansowy:
a. spis z natury
b. zasada tworzenia odpisów z tytułu trwałej utraty wartości materiałów.

7. Ujęcie operacji gospodarczych w księgach rachunkowych na dzień inwentaryzacji i dzień bilansowy.

8. Błędy istotne i nieistotne – ujęcie w księgach rachunkowych:
a. zapisy w polityce rachunkowości – próg istotności;
b. błędy ujawnione po dniu bilansowym a przed sporządzeniem sprawozdania finansowego;
c. błędy ujawnione po dniu bilansowym a po sporządzeniu sprawozdania finansowego – przed zatwierdzeniem bilansu;
d. błędy ujawnione po dniu bilansowym a po sporządzeniu sprawozdania finansowego – po zatwierdzeniem bilansu.

9. Wstępne zamknięcie ksiąg rachunkowych a rozliczenie inwentaryzacji – ustalenia organów kontrolnych a naruszenie dyscypliny finansów publicznych:
a. istota rozliczenia inwentaryzacji;
b. ustalenie osób materialne odpowiedzialnych za ujawnione niedobory;
c. rozliczenie niedoborów oraz ujęcie w księgach rachunkowych.

10. Ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych w państwowej jednostce budżetowej, samorządowej jednostce budżetowej oraz zakładzie budżetowym, osób prawnych jednostek sektora finansów publicznych.

11. Najczęściej popełniane błędy, które mają wpływ na rzetelność ksiąg rachunkowych – informacje o wynikach organów kontrolnych.

12. Przykłady naruszenia dyscypliny finansów publicznych z tytułu inwentaryzacji:
a. odpowiedzialność pracowników z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych w związku zaniechaniem lub nierzetelnym wykonywaniem powierzonych obowiązków z tytułu inwentaryzacji;
b. skuteczne powierzenie obowiązków pracownikom z tytułu inwentaryzacji zgodnie z ustawą o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych;
c. odpowiedzialność głównego księgowego z tytułu powierzenia obowiązków przez kierownika jednostki za prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki;
d. odpowiedzialność kierownika jednostki z tytułu ustawy o rachunkowości za inwentaryzację oraz rzetelność sprawozdań finansowych;
e. odpowiedzialność kierownika jednostki z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych za przeprowadzenie inwentaryzacji aktywów i pasywów na dzień bilansowy.

13. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.