Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Najpóźniej do 1 stycznia 2025 roku podmioty objęte ustawą musiały wdrożyć rozwiązania techniczne i organizacyjne niezbędne do uruchomienia systemu e-Doręczeń.
Celem tego aktu prawnego jest umożliwienie podmiotom publicznym jak najszerszego świadczenia usług elektronicznych wewnątrz administracji oraz wprowadzenie rozwiązań zapewniających obywatelowi i przedsiębiorcy załatwienie danej sprawy urzędowej na odległość.
Na potrzeby realizacji doręczenia elektronicznego zostanie stworzony nowy rejestr publiczny, tzw. baza adresów elektronicznych. Wpis adresu do tej bazy zobowiązuje podmiot publiczny do doręczania pism na ten adres. Uzupełnieniem doręczenia elektronicznego będzie publiczna usługa hybrydowa, świadczona przez operatora wyznaczonego.
W trakcie szkolenia omówimy praktyczne konsekwencje zapisów ustawowych oraz wskażemy jak przygotować urząd do stosowania nowych przepisów.
Szkolenie adresowane jest do osób odpowiadających za przebieg postępowania podatkowego prowadzonego na podstawie Ordynacji Podatkowej.
1. Zasady doręczeń według ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych:
a. obowiązek organów podatkowych korzystania z usług PURDE i PUH;
b. możliwość doręczania pism do organów podatkowych z wykorzystaniem usługi KURDE;
c. obowiązki podmiotów publicznych i niepublicznych związane z posiadaniem ADE wpisanego do BAE.
2. Sposoby doręczeń w Ordynacji podatkowej w świetle obowiązków wynikających z ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych:
a. doręczenia elektroniczne w postępowaniu podatkowym;
b. doręczenia tradycyjne;
c. doręczenia hybrydowe w postępowaniu podatkowym.
3. Doręczanie pism pełnomocnikowi będącemu adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym oraz organom administracji publicznej w postępowaniu podatkowym (art. 144 §5 Ordynacji Podatkowej).
4. Dzień doręczenia zgodnie z art. 42 ustawy o doręczeniach elektronicznych (w tym fikcja doręczenia).
5. Adres do doręczeń elektronicznych (pojęcie, uzyskiwanie).
6. Baza Adresów Elektronicznych:
a. pojęcie;
b. zawartość;
c. dostęp.
7. Skrzynka doręczeń:
a. pojęcie;
b. logowanie;
c. obsługa.
8. Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE) w postępowaniu podatkowym.
9. Publiczna Usługa Hybrydowa (PUH) w postępowaniu podatkowym.
10. Kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w postępowaniu podatkowym.
11. Dowód wysłania i otrzymania w postępowaniu podatkowym:
a. wystawianie;
b. treść;
c. weryfikacja.
12. Wykorzystywanie e-PUAP do doręczeń (w okresie przejściowym).
13. Doręczanie na konto w systemie teleinformatycznym organu administracji publicznej a e-doręczenia (e-Urząd Skarbowy, PUESC).
14. Przekształcanie dokumentów na potrzeby doręczeń – odwzorowania cyfrowe i wydruki dokumentów podpisanych elektronicznie w Ordynacji podatkowej – art. 144b O.p. oraz PUH.
15. Decyzja sporządzana z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego (art. 210 §1a O.p.).
16. Niepubliczna usługa hybrydowa w postępowaniu podatkowym (art. 144b O.p. §5).
17. Dokument utrwalony elektronicznie i papierowo w Ordynacji podatkowej (art. 126 O.p.).
18. Pojęcie systemu tradycyjnego i EZD.
19. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w świetle instrukcji kancelaryjnej.
20. Przygotowywanie dokumentów papierowych i elektronicznych na potrzeby doręczeń.
21. Podpisy elektroniczne w postępowaniu podatkowym:
a. kwalifikowany;
b. osobisty;
c. zaufany;
d. znaczenie uchwały NSA z 6 grudnia 2021 r., I FPS 2/21.
22. Pieczęć elektroniczna w postępowaniu podatkowym.
23. Walidacja podpisów i pieczęci elektronicznych (pojęcie, sposoby, znaczenie prawne).
24. Analiza wybranego orzecznictwa sądów administracyjnych.
25. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.