Doręczenia elektroniczne (e-doręczenia) w postępowaniu podatkowym – problemy praktyczne w 2025 roku

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Najpóźniej do 1 stycznia 2025 roku podmioty objęte ustawą musiały wdrożyć rozwiązania techniczne i organizacyjne niezbędne do uruchomienia systemu e-Doręczeń.

Celem tego aktu prawnego jest umożliwienie podmiotom publicznym jak najszerszego świadczenia usług elektronicznych wewnątrz administracji oraz wprowadzenie rozwiązań zapewniających obywatelowi i przedsiębiorcy załatwienie danej sprawy urzędowej na odległość.

Na potrzeby realizacji doręczenia elektronicznego zostanie stworzony nowy rejestr publiczny, tzw. baza adresów elektronicznych. Wpis adresu do tej bazy zobowiązuje podmiot publiczny do doręczania pism na ten adres. Uzupełnieniem doręczenia elektronicznego będzie publiczna usługa hybrydowa, świadczona przez operatora wyznaczonego.

W trakcie szkolenia omówimy praktyczne konsekwencje zapisów ustawowych oraz wskażemy jak przygotować urząd do stosowania nowych przepisów.

Szkolenie adresowane jest do osób odpowiadających za przebieg postępowania podatkowego prowadzonego na podstawie Ordynacji Podatkowej.

Program szkolenia

1. Zasady doręczeń według ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych:
a. obowiązek organów podatkowych korzystania z usług PURDE i PUH;
b. możliwość doręczania pism do organów podatkowych z wykorzystaniem usługi KURDE;
c. obowiązki podmiotów publicznych i niepublicznych związane z posiadaniem ADE wpisanego do BAE.

2. Sposoby doręczeń w Ordynacji podatkowej w świetle obowiązków wynikających z ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych:
a. doręczenia elektroniczne w postępowaniu podatkowym;
b. doręczenia tradycyjne;
c. doręczenia hybrydowe w postępowaniu podatkowym.

3. Doręczanie pism pełnomocnikowi będącemu adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym oraz organom administracji publicznej w postępowaniu podatkowym (art. 144 §5 Ordynacji Podatkowej).

4. Dzień doręczenia zgodnie z art. 42 ustawy o doręczeniach elektronicznych (w tym fikcja doręczenia).

5. Adres do doręczeń elektronicznych (pojęcie, uzyskiwanie).

6. Baza Adresów Elektronicznych:
a. pojęcie;
b. zawartość;
c. dostęp.

7. Skrzynka doręczeń:
a. pojęcie;
b. logowanie;
c. obsługa.

8. Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE) w postępowaniu podatkowym.

9. Publiczna Usługa Hybrydowa (PUH) w postępowaniu podatkowym.

10. Kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w postępowaniu podatkowym.

11. Dowód wysłania i otrzymania w postępowaniu podatkowym:
a. wystawianie;
b. treść;
c. weryfikacja.

12. Wykorzystywanie e-PUAP do doręczeń (w okresie przejściowym).

13. Doręczanie na konto w systemie teleinformatycznym organu administracji publicznej a e-doręczenia (e-Urząd Skarbowy, PUESC).

14. Przekształcanie dokumentów na potrzeby doręczeń – odwzorowania cyfrowe i wydruki dokumentów podpisanych elektronicznie w Ordynacji podatkowej – art. 144b O.p. oraz PUH.

15. Decyzja sporządzana z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego (art. 210 §1a O.p.).

16. Niepubliczna usługa hybrydowa w postępowaniu podatkowym (art. 144b O.p. §5).

17. Dokument utrwalony elektronicznie i papierowo w Ordynacji podatkowej (art. 126 O.p.).

18. Pojęcie systemu tradycyjnego i EZD.

19. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w świetle instrukcji kancelaryjnej.

20. Przygotowywanie dokumentów papierowych i elektronicznych na potrzeby doręczeń.

21. Podpisy elektroniczne w postępowaniu podatkowym:
a. kwalifikowany;
b. osobisty;
c. zaufany;
d. znaczenie uchwały NSA z 6 grudnia 2021 r., I FPS 2/21.

22. Pieczęć elektroniczna w postępowaniu podatkowym.

23. Walidacja podpisów i pieczęci elektronicznych (pojęcie, sposoby, znaczenie prawne).

24. Analiza wybranego orzecznictwa sądów administracyjnych.

25. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.