Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Od 1 stycznia 2025 roku wprowadzono istotne zmiany w rozporządzeniach dotyczących sprawozdawczości budżetowej, które obejmują szerokie spektrum podmiotów sektora finansów publicznych.
Zmiany te dotyczą m.in.: państwowych osób prawnych, państwowych i samorządowych jednostek budżetowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej oraz państwowych funduszu celowych. Dodatkowo: jednostek samorządu terytorialnego oraz dysponentów środków budżetowych wszystkich stopni.
Celem szkolenia jest kompleksowe omówienie zagadnień związanych ze sprawozdawczością budżetową oraz sprawozdawczością w zakresie operacji finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych zmian przepisów obowiązujących od 2025 roku. Program został opracowany tak, aby osoby odpowiedzialne za sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych, mogły zapoznać się z aktualnymi regulacjami prawnymi, interpretacjami oraz dobrymi praktykami.
Formuła szkolenia umożliwia identyfikację i omówienie obszarów problemowych, które najczęściej generują wątpliwości interpretacyjne, zapewniając uczestnikom praktyczne wskazówki do efektywnego stosowania nowych przepisów w codziennej pracy.
Szkolenie adresowane jest do księgowych jednostek budżetowych, osób odpowiedzialnych za gospodarowanie majątkiem publicznym oraz uczestniczących w pracach inwentaryzacyjnych.
1. Podstawowe zasady sporządzania sprawozdań budżetowych:
a. rodzaje sprawozdań budżetowych;
b. terminy sporządzania sprawozdań budżetowych;
c. przekazywanie sprawozdań budżetowych.
2. Zmiany w sprawozdawczości budżetowej w 2025 r. – nałożenie nowych obowiązków sprawozdawczych:
a. dotyczy to m.in. państwowych osób prawnych i funduszy zarządzanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
b. obowiązek sporządzania miesięcznych sprawozdań Rb-40;
c. doprecyzowanie zasad sporządzania sprawozdań Rb-28UE, w tym dotyczących Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności;
d. dodanie nowych przepisów dotyczących korekt danych sprawozdawczych oraz sytuacji, gdy brak środków w planie finansowym.
3. Zmiany w sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego:
a. ograniczenie zakresu sprawozdania Rb-PDP wyłącznie do dochodów podatkowych;
b. zmiany w sprawozdaniu Rb-27S dotyczące subwencji ogólnej oraz danych wykazywanych w kolumnie „Dochody wykonane”.
4. Nowe regulacje dotyczące sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach (Rb-70).
5. Techniczne uaktualnienia:
a. aktualizacja katalogu symboli państwowych funduszy celowych;
b. doprecyzowanie miejsca zamieszczenia szczegółowych instrukcji sporządzania sprawozdań w systemie informatycznym.
6. Sprawozdanie Rb-27 i Rb-27s:
a. określenie znaczenia należności (wymagalnych, spornych i bezspornych) w kontekście sprawozdaniu Rb-27 i Rb-27s;
b. zakres danych prezentowanych a okres sprawozdawczy;
c. nieprawidłowości przy sporządzaniu sprawozdań Rb-27 i Rb-27s;
d. powiązania sprawozdania Rb-27 i Rb-27s z ewidencją księgową;
e. powiązania sprawozdania Rb-27 i Rb-27s z klasyfikacją budżetową.
7. Sprawozdanie Rb-28 i Rb-28s:
a. określenie znaczenia zobowiązań w kontekście sprawozdań Rb-28 i Rb-28s;
b. zakres danych prezentowanych w kolumnach plan, zaangażowanie;
c. wykonanie, zobowiązania ogólne, zobowiązania wymagalne;
d. nieprawidłowości przy sporządzaniu sprawozdań Rb-27 i Rb-27s;
e. powiązania sprawozdań Rb-28 i Rb-28s z ewidencją księgową;
f. powiązania sprawozdań Rb-28 i Rb-28s z klasyfikacją budżetową.
8. Najczęściej pojawiające się nieprawidłowości w sprawozdaniach:
a. Rb-23;
b. Rb-70;
c. Rb-27, Rb-27s i Rb-27ZZ;
d. Rb-PDP;
e. Rb-28NW i Rb-28 NWS;
f. Rb-34S;
g. Rb-50;
h. Rb-ST.
9. Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych:
a. zasady obowiązujące przy sporządzaniu Rb-Z, Rb-UZ, Rb-N, Rb-ZN;
b. zakres przedmiotowy danych prezentowanych w sprawozdaniach z operacji finansowych;
c. błędy występujące przy sporządzaniu sprawozdań finansowych.
10. Stanowiska RIO i MF w sprawie danych prezentowanych w sprawozdaniach budżetowych i sprawozdaniach z operacji finansowych.
11. Zagadnienia problemowe w sprawozdawczości budżetowej:
a. prezentacja należności długoterminowych w sprawozdaniu Rb-27 i Rb-27S;
b. prezentacja należności rozłożonych na raty w sprawozdaniu Rb- 27 i Rb-27S;
c. należności wymagalne i należności sporne w sprawozdaniu Rb27, Rb-27s i Rb-N;
d. należności kwestionowane przez dłużnika w sprawozdaniu Rb-27, Rb-27s i Rb-N;
e. prezentacja odsetek za zwłokę w sprawozdaniu Rb-27, Rb-27S;
f. odsetki od zaciągniętych kredytów w sprawozdaniu Rb-28S.
12. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.