Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Często na organizowanych przez nas szkoleniach dotyczących szczegółowych zagadnień rachunkowości budżetowej, spotykamy się z pytaniami o możliwość przeprowadzenia zajęć dotyczących gospodarki finansowej dysponenta środków budżetowych III stopnia.
Szkolenie ma na celu w łatwy i zrozumiały sposób podnieść i uporządkować wiedzę uczestników w zakresie m.in. opracowywania planu finansowego zgodnie z notą budżetową Ministra Finansów, planowanie wydatków bieżących i inwestycyjnych, dokonywania zmian w planie wydatków, ewidencji zaangażowania. W trakcie szkoleniu poruszymy również problematykę: kontroli zarządczej, rzetelności ksiąg rachunkowych w kontekście obiegu dokumentów, naruszenia dyscypliny finansów publicznych oraz zatwierdzania zmian w planie finansowym.
Szkolenie adresowane jest do głównych księgowych i księgowych dysponentów III stopnia, osób merytorycznie odpowiedzialnych za klasyfikację dochodów i wydatków oraz osób uczestniczących w planowaniu wydatków.
1. Zasady gospodarki finansowej dysponenta III stopnia – obowiązki kierownika państwowej jednostki budżetowej.
2. Opracowywanie planu finansowego zgodnie z notą budżetową Ministra Finansów przez dysponentów III stopnia.
3. Kontrola formalno-rachunkowa i merytoryczna dokumentów księgowych – procedury kontroli zarządczej:
a. kontrola wstępna Głównego Księgowego dowodów księgowych (obieg i kontrola, zakres odpowiedzialności i obowiązków, nadawanie upoważnień i powierzenie obowiązków, najczęściej występujące nieprawidłowości);
b. rodzaje dokumentów, sposób ich wystawiania, korygowania i poprawiania (forma papierowa, elektroniczna i mieszana);
c. kontrola merytoryczna, formalna i rachunkowa operacji gospodarczych i finansowych dokonywana przez właściwych rzeczowo pracowników;
d. znaczenie opisów dokonywanych rzetelnie i terminowo przez pracowników na dokumentach źródłowych w kontekście dekretacji i ujęcia w ewidencji księgowej;
e. wstępna kontrola głównego księgowego – kiedy główny księgowy może odmówić podpisania dokumentu i przekazać go do dalszej realizacji;
f. obowiązki i odpowiedzialność kierownika jednostki oraz głównego księgowego w zakresie dokonywania kontroli wstępnej, następczej i zatwierdzania dokumentów źródłowych;
g. zastępstwo za głównego księgowego i osób kluczowych.
4. Ujęcie dokumentów księgowych w ewidencji księgowej – rzetelność sprawozdań budżetowych.
5. Planowanie i realizacji inwestycji w państwowej jednostce budżetowej:
a. proces inwestycyjny: od planowania po rozliczenia, w tym monitoring i kontrola w świetle zapisów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie finansowania inwestycji z budżetu państwa oraz art. 133a ustawy o finansach publicznych;
b. obowiązki kierownika jednostki budżetowej w zakresie finansowania inwestycji zgodnie z ustawą o finansach publicznych;
c. dokonywanie zmian w planie wydatków inwestycyjnych BWI-A – przed rozpoczęciem robót budowlanych oraz w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego;
d. zaciąganie zobowiązań wieloletnich na wydatki inwestycyjne;
e. nakłady inwestycyjne a wartość początkowa środka trwałego;
f. zakończenie zadania inwestycyjnego i jego rozliczenie pod katem finansowym;
g. zakończenie zadania inwestycyjnego – wycena majątku trwałego – ujęcie w ewidencji księgowej;
h. inwentaryzacja środków trwałych w budowie.
6. Polityka zakupowa do kwoty 130 000 zł netto:
a. weryfikacji i zabezpieczenia przez Głównego Księgowego środków finansowych w planie jednostki, weryfikacji wniosków zakupowych oraz zatwierdzania dowodów księgowych na ich podstawie;
b. zamówienie a umowa ujęcie zaangażowania w ewidencji księgowej;
c. nieprawidłowości ustalone przez NIK w trakcie kontroli wykonania Ustawy Budżetowej za rok 2022.
7. Kontrola zarządcza a naruszenie dyscypliny finansów publicznych
8. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.