Warsztaty Rachunkowości Budżetowej Jarosława Jurgi

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Temat przewodni: specyficzne wartości niematerialne i prawne, zmiany w klasyfikacji budżetowej w 2024 r., obowiązujące zasady klasyfikowania dochodów i wydatków oraz założenia do nowej koncepcji klasyfikacji budżetowej, dyscyplina finansów publicznych.

Szkolenie ma za zadanie przeprowadzić każdego z uczestników przez najważniejsze zagadnienia związane z tematyką wartości niematerialnych i prawnych, zmian w klasyfikacji budżetowej w 2024 r. oraz dyscypliny finansów publicznych. W trakcie warsztatów skoncentrujemy się na znalezieniu rozwiązań konkretnych problemów.

Podczas warsztatów  skoncentrujemy się na tych zagadnieniach, które przysparzają szczególnie wiele problemów, budzą wątpliwości interpretacyjne oraz w przyszłości mogą być przedmiotem kontroli ze strony NIK, RIO, UKS lub kontroli wewnętrznych.

Szkolenie adresowane jest do wszystkich pracowników księgowości jednostek sektora finansów publicznych, a w szczególności do skarbników, głównych księgowych oraz samodzielnych księgowych.

Program szkolenia

Dzień I – 25 września (środa):

Od godz. 14.00 – kwaterowanie uczestników;
16.00-19.00 – zajęcia w 2 blokach po 1,5 godziny zegarowej.

I. Prawa autorskie i prawa majątkowe a WNiP:
a. przygotowanie materiałów promocyjnych;
b. organizacja zajęć i warsztatów;
c. nagrania wideo, wydanie naukowe;
d. sublicencje.

II. Nabycie WNiP przez jednostkę budżetową:
a. definicja WNiP wg ustawy o rachunkowości, krajowych i międzynarodowych standardów rachunkowości;
b. WNiP w przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości;
c. sposób ustalenia wartości początkowej WNiP: wycena w momencie przyjęcia do ewidencji, wycena bilansowa;
d. amortyzacja WNiP wg: ustawy o rachunkowości, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
e. trwała utrata wartości WNiP;
f. WNiP nieujmowane w ewidencji bilansowej (pracownicy, relacje z klientami, reputacja itp.).

III. Rodzaje licencji: wyłączna, niewyłączna, typu SaaS.

IV. Zapłata za zakupione wartości niematerialne i prawne: zakup, subskrypcja, abonament.

V. Ewidencja WNiP w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej:
a. nabycie podstawowych WNiP: ewidencja zakupu WNiP pochodzących z inwestycji, dokumentacja obrotu WNiP (OT, PK, FV,PT, LT);
b. nabycie pozostałych WNiP;
c. nieodpłatne otrzymanie WNiP;
d. ewidencja WNiP zawierających się „w” lub „na” rzeczach materialnych.

VI. Zasady gospodarowania (likwidacji) WNiP, licencje: terminowe, z obowiązkiem niezbywania, bezterminowe.

VII. WNiP stanowiące pomoce dydaktyczne.

VIII. Inwentaryzacja WNIP.

IX. WNiP w sprawozdaniu finansowym: bilans, informacja dodatkowa, rachunek zysków i strat

X. Zagadnienia problemowe m.in.:
a. w jaki sposób zaksięgować nakłady ponoszone na przyszłe wartości niematerialne i prawne, które powstaną w roku /latach przyszłych i w jakiej pozycji bilansu należy je ujmować do czasu przyjęcia wartości niematerialnych i prawnych do użytkowania;
b. jak księgować zakup dostępu do programu płace, kadry, finanse zakupione dla wszystkich obsługiwanych jednostek na konto 402 – licencja jest na 12 m-cy;
c. czy służebność gruntową w wartości 2.800 zł należy przyjąć na stan wartości niematerialnych i prawnych;
d. podpisujemy umowę na opracowanie/stworzenie nowej strony internetowej jednostki wraz z przeszkoleniem pracowników dot. obsługi strony – czy zaksięgować koszty na 020;
e. w związku ze zmianą osoby na stanowisku informatyka (osoby materialnie odpowiedzialnej) zarządzono inwentaryzację, w wyniku inwentaryzacji ujawniono nadwyżki w zakresie oprogramowania – jak zaksięgować różnice inwentaryzacyjne WNiP;
f. jak ująć w księgach rachunkowych zakup usługi fotograficznej, w skład której wchodzi licencja;
g. na fakturze widnieje zapis „Finanse Vulcan roczna opłata”, wartość poniżej 10.000 zł. – czy, przyjąć na konto 020 „Wartości niematerialne i prawne”, czy bezpośrednio w koszty konto 401 „Zakup materiałów i energii”;

20.00 – kolacja powitalna.

Dzień II – 26 września (czwartek):

Do godz. 9.00 – śniadanie;
9.00-16.30 – zajęcia w 4 blokach po 1,5 godziny zegarowej.

I. Zakres klasyfikacji środków publicznych.

II. Zmiany w klasyfikacji budżetowej w 2024 r.:
a. zmiana objaśnień dla rozdziału „75867 Krajowy Plan Odbudowy”;
b. dodanie nowych rozdziałów w dziale „801 – Oświata i wychowanie”;
c. zmiana nazwy rozdziału „85205”;
d. dodanie rozdziału „85518 Świadczenie wspierające” w dziale „855 – Rodzina”;
e. zmiana objaśnień dla czwartej cyfry „7 Płatności w zakresie budżetu środków europejskich”;
f. modyfikacja grupy wydatków dla „Dotacje i subwencje”, „Świadczenia na rzecz osób fizycznych” oraz „Wydatki majątkowe”;
g. dodanie nowych paragrafów;
h. jaki czas mają jednostki samorządu terytorialnego na dostosowanie uchwał budżetowych do nowych przepisów;
i. jaki jest czas na zmianę w nazewnictwie rozdziałów do planowania budżetu państwa na rok 2025.

III. Założenia do nowego systemu klasyfikacyjnego.

IV. Zagadnienia problemowe:
a. praktyczne zasady doboru podziałki klasyfikacji dochodów i wydatków;
b. klasyfikacja zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
c. klasyfikacja wydatków pierwszego wyposażenia co należy traktować jako pierwsze wyposażenie;
d. kiedy należy stosować § 605 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych” a kiedy 606 „Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”;
e. klasyfikacja refundacji wydatków;
f. Powiązanie wydatków na kontach księgowych z paragrafami klasyfikacji budżetowej: konta 013 i 011 a wydatki bieżące i majątkowe, powiązania kont 405 i 409 z wydatkami na szkolenia i delegacje, ewidencja oprogramowania na kontach 013 i 011
g. kto w jednostce powinien dokonywać klasyfikacji budżetowej, odpowiedzialność.

V. Klasyfikacja dochodów – przykłady m.in. klasyfikacja: dochodów z tytułu sprzedaży złomu, odszkodowania, wadium, dochodów sądowych, opłat pobieranych przez jednostki budżetowe.

VI. Klasyfikacja wydatków – przykłady m.in.:
a. nakłady na licencje SaaS (usługa internetowa);
b. nakłady na umowy zawierające przeniesienie praw majątkowych (409, 417, 430);
c. jaki zastosować paragraf klasyfikacji budżetowej – licencja niewyłączna na publikacje zdjęcia budynku;
d. szkoła planuje dokonać zakupu programu komputerowego w ramach działalności dydaktycznej szkoły – jak to prawidłowo zaksięgować;
e. z jakich paragrafów klasyfikacji budżetowej należy zaksięgować usługę chmury internetowej, zawierającej również oprogramowanie zawarte w podpisanej przez jednostkę umowie;
f. zakupu towarów (w szczególności materiałów, leków);
g. wydatki na podróże służbowe i szkolenia;
h. zakupu żywności, usług cateringowych i drobnych zakupów spożywczych na potrzeby sekretariatów;
i. opłat na rzecz budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego i różnych opłat np. za udostępnienie numeru PESEL;
j. wydatków na rzecz osób fizycznych niezatrudnionych w jednostce np. na zakup odzieży;
k. zakupu ekspertyz i opracowań podczas remontu lub inwestycji;
l. zakupu i dostawy energii w ramach kilku umów;
m. ekwiwalentu za urlop, odprawę pośmiertną, zaległego wynagrodzenia po śmierci pracownika.

13.30-15.00 – obiad;
16.30-18.00 – konsultacje z prowadzącym, sesja pytań-odpowiedzi, czas wolny;
20.00 – kolacja, atrakcje.

Dzień III – 27 września (piątek):

Do godz. 9.00 – śniadanie;
9.00-12.00 – zajęcia w 2 blokach po 1,5 godziny zegarowej.

VII. Podmiotowy zakres odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

VIII. Gromadzenie dochodów i przychodów publicznych.

IX. Przeznaczenie przez jednostkę budżetową dochodów na wydatki.

X. Odpowiedzialność za naruszenie obowiązków dotacyjnych.

XI. Zmiana planu finansowego jednostki sektora finansów publicznych.

XII. Wydatkowanie środków publicznych.

XIII. Gospodarowanie rezerwami.

XIV. Gospodarowanie środkami, Składki, Zobowiązania, Zamówienia publiczne.

XV. Inwentaryzacja, sprawozdawczość, audyt wewnętrzny, kontrola wstępna i zarządcza.

XVI. Zasady odpowiedzialności.

XVII. Przykłady naruszeń dyscypliny finansów publicznych.

XVIII. Scenariusze postępowań w sprawach o naruszenie dyscypliny.

Do godz. 12.00 – wykwaterowywanie uczestników.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.