Warsztaty Rachunkowości Budżetowej Jarosława Jurgi

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Celem szkolenia jest omówienie zagadnień problemowych w przygotowaniu urzędu do wprowadzenia KSeF, przygotowaniu działu finansowo-księgowego do cyfryzacji oraz wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w księgowości. Szkolenie pomoże w zminimalizowaniu ryzyka błędów i w usprawnieniu procesów po wdrożeniu nowych rozwiązań.

Tematyka szkolenia została dobrana tak, by osoby odpowiedzialne za kontrolę merytoryczną i rachunkową wydatkowanych środków publicznych, za których realizację są odpowiedzialne, w sposób pośredni lub bezpośredni, znały najnowsze przepisy w tym zakresie.

Szkolenie wiąże w spójną całość przepisy prawa wynikające z rozporządzeń, interpretacji z dobrymi praktykami. Formuła szkolenia została skonstruowana w sposób umożliwiający zaprezentowanie obszarów, w których najczęściej występują problemy wynikające z licznych interpretacji.

Szkolenie adresowane jest do wszystkich pracowników księgowości jednostek sektora finansów publicznych, a w szczególności do skarbników, głównych księgowych oraz samodzielnych księgowych.

Program szkolenia

DZIEŃ I – 25 CZERWCA (ŚRODA):

Od godz. 14.00 – kwaterowanie uczestników;
16.00-19.00 – zajęcia w 2 blokach po 1,5 godziny zegarowej.

1. Założenia KSeF:
a. formy w jakich mogą występować faktury w obiegu gospodarczym;
b. definicje związane z KSeF;
c. numer identyfikujący fakturę.

2. Narzędzia umożliwiające korzystanie z KSeF:
a. aplikacja podatnika;
b. zakres stosowania KSeF w jednostce.

3. Kary za niestosowanie KSeF.

4. Faktury korygujące w KSeF.

5. Przechowywanie faktur KSeF.

6. Proces wystawiania faktur KSeF:
a. moment wystawienia faktury KSeF;
b. dokumenty niewystawiane w KSeF (załączniki, specyfikacje);
c. otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych w systemie KSeF;
d. moment otrzymania faktury w systemie KSeF.

7. Dostęp do systemu KSeF:
a. rodzaje uprawnień;
b. zarządzanie uprawnieniami;
c. uwierzytelnianie w systemie.

8. Ogólny układ faktury w systemie KSeF.

9. System KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych:
a. problem otrzymywania faktur „na jeden numer NIP”;
b. uprawnienia ograniczone dla JST identyfikujące jednostkę w systemie KSeF;
c. problem identyfikacji jednostki w systemie KSeF;
d. procedura określania jednostek otrzymujących faktury w systemie wykorzystywanym przez JST.

10. Wdrożenie systemu w jednostce sektora finansów publicznych:
a. dostosowanie systemów informatycznych;
b. wprowadzenie nowych systemów do obsługi załączników do faktur.

11. Nowy obieg dokumentów:
a. akceptacja wstępna – sprawdzenie zgodności operacji z planem finansowym;
b. dekretacja dokumentu w systemie KSeF;
c. stwierdzenie prawidłowości i kompletności dokumentu w systemie KSeF;
d. umowy z kontrahentami w zakresie obrotu fakturami w systemie KSeF.

12. Aktualizacja przyjętych zasad (polityki) rachunkowości:
a. obowiązek przechowywania dokumentów księgowych;
b. przechowywanie dokumentów w formie zdematerializowanej;
c. zmiana polityki rachunkowości w zakresie systemu KSeF.

13. Instrukcja w zakresie przygotowania procesu wdrożenia KSeF – wzór.

20.00 – kolacja powitalna.

DZIEŃ II – 26 CZERWCA (CZWARTEK):

Do godz. 9.00 – śniadanie;
9.00-16.30 – zajęcia w 4 blokach po 1,5 godziny zegarowej.

14. Podstawy prawne zdematerializowanego obiegu dokumentów w dziale księgowym.

15. Rozpoczęcie i zakończenie obiegu dokumentów księgowych w formie elektronicznej.

16. Dekretacja dokumentów finansowo księgowych w obiegu elektronicznym:
a. akceptacja wstępna – sprawdzenie zgodności operacji z planem finansowym;
b. stwierdzenie prawidłowości i kompletności dokumentu zdematerializowanego;
c. umowy z kontrahentami w zakresie obrotu fakturami zdematerializowanymi;
d. wstępna kontrola głównego księgowego;
e. kontrola formalno-rachunkowa;
f. odmowa podpisania dokumentu.

17. Opis merytoryczny dokumentu:
a. osoby odpowiedzialne za opisanie dokumentów księgowych;
b. odpowiedzialność za merytoryczny opis dokumentu;
c. odmowa podpisania dokumentu pod względem merytorycznym.

18. Zasady sporządzania, sprawdzania i akceptowania do realizacji dowodów księgowych w formie zdematerializowanej.

19. Etap klasyfikacji budżetowej wydatku:
a. znaczenie umowy, faktury i zamówienia w klasyfikacji budżetowej;
b. osoby odpowiedzialne za dobór klasyfikacji budżetowej;
c. rola pracowników merytorycznych w zaklasyfikowaniu wydatku w zakresie klasyfikacji budżetowej.

20. E-doręczenia.

21. Windykacja należności a e-doręczenia.

22. Regulamin rejestracji i obiegu dokumentów księgowych zdematerializowanych:
a. wewnętrzny obieg dokumentów księgowych;
b. obieg dokumentów między komórkami;
c. pisma o charakterze informacyjnym mające wpływ na przebieg spraw;
d. pisma wewnętrzne robocze.

23. Aktualizacja przyjętych zasad (polityki) rachunkowości:
a. obowiązek przechowywania dokumentów księgowych;
b. przechowywanie dokumentów w formie zdematerializowanej;
c. zmiana polityki rachunkowości w perspektywie systemu KSeF.

24. Katalog dokumentów stanowiących wyjątki od konieczności dematerializacji:
a. finansowanie inwestycji;
b. egzekucja należności;
c. dowody księgowe;
d. uzgodnienia sald;
e. rozliczanie dochodów wydatków i subwencji.

25. Inwentaryzacja w obiegu zdematerializowanym dokumentów:
a. inwentaryzacja drogą weryfikacji;
b. potwierdzenie salda w formie elektronicznej;
c. problem faktur dokumentujących wartość początkową środka trwałego.

26. Najważniejsze propozycje zmian dotyczące e-dokumentów i digitalizacji w kontekście Ustawy o rachunkowości:
a. uznanie dowodów elektronicznych;
b. dopuszczenie skanów jako dowodów księgowych;
c. zmiana wymogów dotyczących archiwizacji;
d. kwestie bezpieczeństwa danych.
e. wykorzystywanym przez JST.

27. Obszary naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie obiegu dokumentów księgowych:
a. odpowiedzialność za kontrolę formalno-rachunkową dokumentu księgowego;
b. odpowiedzialność za kontrolę merytoryczną dowodu księgowego;
c. elementy dokumentu księgowego.

28. Zagadnienia problemowe:
a. czy można zniszczyć oryginały faktur po ich zeskanowaniu;
b. podpis elektroniczny – czy można go wydrukować.

29. Jak przechowywać dokumenty księgowe po ich zdematerializowaniu.

13.30-15.00 – obiad;
16.30-18.00 – konsultacje z prowadzącym, sesja pytań-odpowiedzi, czas wolny;
20.00 – kolacja, atrakcje.

DZIEŃ III – 27 CZERWCA (PIĄTEK):

Do godz. 9.00 – śniadanie;
9.00-12.00 – zajęcia w 2 blokach po 1,5 godziny zegarowej.

30. Przepisy Rozporządzenia o Sztucznej Inteligencji (AI Act):
a. kary za naruszenia;.
b. wprowadzenie obowiązku AI Literacy dla pracodawców stosujących systemy AI;
c. konieczność zapewnienia pracownikom wiedzy i umiejętności z zakresu AI;
d. zwiększenie świadomości i bezpieczeństwa w pracy z AI.

31. Wprowadzenie do sztucznej inteligencji w księgowości:
a. wprowadzenie do AI i ChatGPT;
b. omówienie potencjału AI w automatyzacji procesów administracyjnych;
c. przegląd narzędzi AI;
d. podstawy korzystania z ChatGPT dla automatyzacji zadań pracowników biurowych i administracyjnych.

32. Wyzwania związane z ChatGPT-4:
a. poufność i bezpieczeństwo danych;
b. zasady redagowania komend – promptów;
c. procedura korzystania z ChatGPT-4;

33. Prawa autorskie do generowanych tekstów i grafik:
a. definicja utworu;
b. utrwalanie utworu;
c. kod programu komputerowego;
d. licencjonowanie praw autorskich;
e. możliwe pola eksploatacji materiałów wygenerowanych przez AI.

34. Weryfikacja tekstu pod kątem plagiatu i tekstu wytworzonego przez AI.

35. Wykorzystanie ChatGPT w pracy biurowej:
a. tworzenie formuł Excel;
b. przygotowanie automatycznych raportów;
c. przygotowanie prezentacji PowerPoint;
d. przygotowywanie tekstów;
e. tworzenie postów na social media;
f. tworzenie diagramów;
g. programowanie w środowisku VBA i mermaid – podstawy.

36. Interpretacja przepisów prawnych przez sztuczną inteligencję m.in.:
a. kodeks pracy;
b. ustawa o rachunkowości;
c. ustawa o finansach publicznych;
d. ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

37. Zastosowanie ChatGPT-4 w komunikacji i dokumentacji wewnętrznej.

38. Studia przypadków użycia AI w pracy administracyjno-biurowej.

39. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Do godz. 12.00 – wykwaterowywanie uczestników.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.