Komfortowy hotel
możliwość zakwaterowania w pokoju 1-osobowym
Wyśmienita kuchnia
menu składające się z dań kuchni europejskiej z polskimi oraz regionalnymi akcentami
Trzy dni
intensywnych wykładów
Wydrukowany certyfikat
który otrzymasz na miejscu
Obszerne materiały szkoleniowe
w wersji drukowanej
Wymiana doświadczeń
z innymi uczestnikami szkolenia
Temat przewodni: praktyczne zagadnienia księgowego zamknięcia roku w perspektywie sprawozdania finansowego za 2024 r.
Szkolenie ma na celu przedstawienie istotnych problemów z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości finansowej w aspekcie praktycznego stosowania aktualnych przepisów podczas zamykania ksiąg rachunkowych. Tematyka szkolenia została dobrana tak, aby osoby prowadzące księgi rachunkowe znały aktualne zasady zamykania ksiąg rachunkowych i potrafiły sporządzić na ich podstawie wymagane sprawozdania. Szkolenie wiąże w spójną całość przepisy prawa, wydane interpretacje z dobrymi praktykami. Formuła szkolenia została skonstruowana w sposób umożliwiający zaprezentowanie obszarów, w których najczęściej występują problemy wynikające z praktycznego stosowania przepisów związanych ze sporządzeniem sprawozdań finansowych.
Uczestnik szkolenia będzie znał m.in.: aktualny stan prawny dotyczący operacji księgowych na przełomie lat budżetowych, aktualne zasady zamykania ksiąg rachunkowych oraz zasady wyceny aktywów i pasywów na potrzeby bilansowe. Uczestnik szkolenia będzie potrafił m.in.: wycenić aktywa i pasywa ujmowane w sprawozdaniach finansowych, dokonać właściwych przeksięgowań związanych z zatwierdzeniem zamknięcia roku oraz zamknąć w sposób trwały księgi rachunkowe.
Szkolenie adresowane jest do wszystkich pracowników księgowości jednostek sektora finansów publicznych, a w szczególności do skarbników, głównych księgowych oraz samodzielnych księgowych.
Dzień I – 9 grudnia (poniedziałek):
Od godz. 14.00 – kwaterowanie uczestników;
16.00-19.00 – zajęcia w 2 blokach po 1,5 godziny zegarowej.
I. Nadrzędne zasady rachunkowości i szczególne zasady rachunkowości w JSFP:
a. hierarchia zasad rachunkowości w Polsce;
b. dokumentacja zasad rachunkowości;
c. ciągłość stosowania zasad rachunkowości (przykłady);
d. uproszczenia w rachunkowości a polityka rachunkowości;
e. dane porównawcze wykazywane w sprawozdaniu finansowym.
II. Czynności poprzedzające zamknięcie ksiąg rachunkowych:
a. czynności inwentaryzacyjne;
b. odpis aktualizujący należności;
c. środki zgromadzone na wydzielonym rachunku dochodów własnych PJB i SJB różnice;
d. naliczenie odsetek od należności i zobowiązań;
e.wycena rozrachunków w walutach obcych.
20.00 – kolacja powitalna.
Dzień II – 10 grudnia (wtorek):
Do godz. 9.00 – śniadanie;
9.00-16.30 – zajęcia w 4 blokach po 1,5 godziny zegarowej.
I. Wstępne i ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych:
a. terminy zamykania ksiąg rachunkowych;
b. zapisy po zamknięciu wstępnym w księgach rachunkowych;
c. ujmowanie zdarzeń po dniu bilansowym;
d. ujmowanie błędów z poprzednich lat w księgach rachunkowych;
e. dokumentacja związana z zamknięciem ksiąg rachunkowych (wydruki).
II. Etapy zamykania ksiąg rachunkowych:
a. prace przygotowawcze;
b. sporządzenie sprawozdania finansowego;
c. prace kończące rok obrotowy.
III. Przeksięgowania roczne:
a. rozliczenie wyniku finansowego;
b. księgowania w roku następnym.
IV. Uzgodnienia ksiąg rachunkowych.
V. Koszty i przychody na przełomie roku obrotowego:
a. rozliczenia międzyokresowe przychodów;
b. rozliczenia międzyokresowe kosztów.
VI. Wydatki niewygasające z upływem roku budżetowego:
a. ujmowanie niewygasających wydatków na kontach;
b. prezentacja w sprawozdawczości niewygasających wydatków.
VII. Bilans – powiązanie sald kont księgowych z pozycjami bilansu – wycena i prezentacja:
a. wartości niematerialne i prawne;
b. rzeczowe aktywa trwałe;
c. zapasy (rzeczowe aktywa obrotowe);
d. należności długo- i krótkoterminowe;
e. długoterminowe i krótkoterminowe aktywa finansowe;
f. różnice inwentaryzacyjne;
g. rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów;
h. fundusz;
i. zobowiązania i rezerwy na zobowiązania.
VIII. Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy):
a. zagadnienia ogólne;
b. charakterystyka poszczególnych wierszy RZiS;
IX. Zestawienie zmian w funduszu jednostki:
a. zasady ogólne sporządzania zestawienia zmian w funduszu jednostki;
b. charakterystyka poszczególnych wierszy zestawienia zmian w funduszu jednostki;
c. konto 800 „Fundusz jednostki”.
X. Informacja dodatkowa do bilansu:
a. zagadnienia ogólne;
b. zakres informacji dodatkowej;
c. części informacji dodatkowej;
d. dodatkowe informacje i objaśnienia.
XI. Zagadnienia problemowe:
a. termin sporządzania zestawienia obrotów i sald kont;
b. termin ostatecznego rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych;
c. potwierdzenia sald – możliwe rozwiązania;
d. inwentaryzacja drogą weryfikacji, które składniki aktywów;
e. korekty w zapisach księgowych po sporządzeniu sprawozdania finansowego;
f. korygowanie sprawozdań finansowych;
g. jak wykazywać w bilansie i sprawozdaniach budżetowych rozrachunki z jednym kontrahentem – czy tylko per saldo po stronie zobowiązań czy, czy nadpłatę po stronie należności (aktywa) a fakturę po stronie zobowiązań (pasywa);
h. jak prawidłowo powinna zostać wykazana nadpłata czynszu w księgach rachunkowych oraz w bilansie;
i. faktury na przełomie roku w sprawozdaniu finansowym i budżetowym (termin powstania zobowiązania).
13.30-15.00 – obiad;
16.30-18.00 – konsultacje z prowadzącym, sesja pytań-odpowiedzi, czas wolny;
20.00 – kolacja, atrakcje.
Dzień III – 11 grudnia (środa):
Do godz. 9.00 – śniadanie;
9.00-12.00 – zajęcia w 2 blokach po 1,5 godziny zegarowej.
I. Błędy z lat ubiegłych:
a. rodzaje błędów;
b. korygowanie błędów.
II. Wartości szacunkowe:
a. pojęcie wartości szacunkowych;
b. weryfikacja wartości szacunkowych;
c. wartości szacunkowe w sprawozdaniu finansowym.
III. Zdarzenia po dacie bilansu:
a. zasada istotności zdarzenia po dniu bilansowym;
b. rodzaje zdarzeń po dniu bilansowym;
c. ujęcie w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym zdarzeń po dniu bilansowym.
IV. Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów:
a. wydatki stanowiące czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów;
b. wycena bilansowa i inwentaryzacja;
c. uproszczenia w prezentowaniu czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
V. Rezerwy i bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów:
a. definicja rezerw i rozliczeń międzyokresowych kosztów;
b. kryteria ujęcia i prezentowania w bilansie rezerw;
c. zasady tworzenia i rozwiązywania rezerw;
d. odmienne zasady tworzenia rezerwy w jednostkach budżetowych.
VI. Rozliczenia międzyokresowe przychodów:
a. definicja rozliczeń międzyokresowych przychodów;
b.rozliczenia międzyokresowe przychodów z ksiąg rachunkowych;
c. odmienne zasady ujmowania rozliczeń międzyokresowych przychodów w jednostkach budżetowych;
d. należności z tytułu zajęcia pasa ruchu drogowego jako klasyczny przykład rozliczeń.
VII. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
Do godz. 12.00 – wykwaterowywanie uczestników.