Sporządzanie sprawozdań budżetowych po zmianach w 2025 r. – najczęściej występujące nieprawidłowości w sprawozdawczości budżetowej i z operacji finansowych JSFP – przewodnik dla praktyków

Dostępne terminy

  • Termin 07 luty 2025 piątek godz. 9.00-15.00
  • Miejsce Online
  • Cena 490 zł/os. cena promocyjna do 04.02.2025
    później 590 zł/os.
  • Prowadzący Jarosław Jurga

Opis szkolenia

Od 1 stycznia 2025 roku wprowadzono istotne zmiany w rozporządzeniach dotyczących sprawozdawczości budżetowej, które obejmują szerokie spektrum podmiotów sektora finansów publicznych.

Zmiany te dotyczą m.in.: państwowych osób prawnych, państwowych i samorządowych jednostek budżetowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej oraz państwowych funduszu celowych. Dodatkowo: jednostek samorządu terytorialnego oraz dysponentów środków budżetowych wszystkich stopni.

Celem szkolenia jest kompleksowe omówienie zagadnień związanych ze sprawozdawczością budżetową oraz sprawozdawczością w zakresie operacji finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych zmian przepisów obowiązujących od 2025 roku. Program został opracowany tak, aby osoby odpowiedzialne za sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych, mogły zapoznać się z aktualnymi regulacjami prawnymi, interpretacjami oraz dobrymi praktykami.

Formuła szkolenia umożliwia identyfikację i omówienie obszarów problemowych, które najczęściej generują wątpliwości interpretacyjne, zapewniając uczestnikom praktyczne wskazówki do efektywnego stosowania nowych przepisów w codziennej pracy.

Szkolenie adresowane jest do księgowych jednostek budżetowych, osób odpowiedzialnych za gospodarowanie majątkiem publicznym oraz uczestniczących w pracach inwentaryzacyjnych.

Program szkolenia

1. Podstawowe zasady sporządzania sprawozdań budżetowych:
a. rodzaje sprawozdań budżetowych;
b. terminy sporządzania sprawozdań budżetowych;
c. przekazywanie sprawozdań budżetowych.

2. Zmiany w sprawozdawczości budżetowej w 2025 r. – nałożenie nowych obowiązków sprawozdawczych:
a. dotyczy to m.in. państwowych osób prawnych i funduszy zarządzanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
b. obowiązek sporządzania miesięcznych sprawozdań Rb-40;
c. doprecyzowanie zasad sporządzania sprawozdań Rb-28UE, w tym dotyczących Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności;
d. dodanie nowych przepisów dotyczących korekt danych sprawozdawczych oraz sytuacji, gdy brak środków w planie finansowym.

3. Zmiany w sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego:
a. ograniczenie zakresu sprawozdania Rb-PDP wyłącznie do dochodów podatkowych;
b. zmiany w sprawozdaniu Rb-27S dotyczące subwencji ogólnej oraz danych wykazywanych w kolumnie „Dochody wykonane”.

4. Nowe regulacje dotyczące sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach (Rb-70).

5. Techniczne uaktualnienia:
a. aktualizacja katalogu symboli państwowych funduszy celowych;
b. doprecyzowanie miejsca zamieszczenia szczegółowych instrukcji sporządzania sprawozdań w systemie informatycznym.

6. Sprawozdanie Rb-27 i Rb-27s:
a. określenie znaczenia należności (wymagalnych, spornych i bezspornych) w kontekście sprawozdaniu Rb-27 i Rb-27s;
b. zakres danych prezentowanych a okres sprawozdawczy;
c. nieprawidłowości przy sporządzaniu sprawozdań Rb-27 i Rb-27s;
d. powiązania sprawozdania Rb-27 i Rb-27s z ewidencją księgową;
e. powiązania sprawozdania Rb-27 i Rb-27s z klasyfikacją budżetową.

7. Sprawozdanie Rb-28 i Rb-28s:
a. określenie znaczenia zobowiązań w kontekście sprawozdań Rb-28 i Rb-28s;
b. zakres danych prezentowanych w kolumnach plan, zaangażowanie;
c. wykonanie, zobowiązania ogólne, zobowiązania wymagalne;
d. nieprawidłowości przy sporządzaniu sprawozdań Rb-27 i Rb-27s;
e. powiązania sprawozdań Rb-28 i Rb-28s z ewidencją księgową;
f. powiązania sprawozdań Rb-28 i Rb-28s z klasyfikacją budżetową.

8. Najczęściej pojawiające się nieprawidłowości w sprawozdaniach:
a. Rb-23;
b. Rb-70;
c. Rb-27, Rb-27s i Rb-27ZZ;
d. Rb-PDP;
e. Rb-28NW i Rb-28 NWS;
f. Rb-34S;
g. Rb-50;
h. Rb-ST.

9. Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych:
a. zasady obowiązujące przy sporządzaniu Rb-Z, Rb-UZ, Rb-N, Rb-ZN;
b. zakres przedmiotowy danych prezentowanych w sprawozdaniach z operacji finansowych;
c. błędy występujące przy sporządzaniu sprawozdań finansowych.

10. Stanowiska RIO i MF w sprawie danych prezentowanych w sprawozdaniach budżetowych i sprawozdaniach z operacji finansowych.

11. Zagadnienia problemowe w sprawozdawczości budżetowej:
a. prezentacja należności długoterminowych w sprawozdaniu Rb-27 i Rb-27S;
b. prezentacja należności rozłożonych na raty w sprawozdaniu Rb- 27 i Rb-27S;
c. należności wymagalne i należności sporne w sprawozdaniu Rb27, Rb-27s i Rb-N;
d. należności kwestionowane przez dłużnika w sprawozdaniu Rb-27, Rb-27s i Rb-N;
e. prezentacja odsetek za zwłokę w sprawozdaniu Rb-27, Rb-27S;
f. odsetki od zaciągniętych kredytów w sprawozdaniu Rb-28S.

12. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.