IX Forum Rachunkowości Budżetowej

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Forum Rachunkowości Budżetowej to ogólnopolska konferencja skierowana do osób zajmujących się zagadnieniami z zakresu finansów i rachunkowości budżetowej w jednostkach sektora finansów publicznych.

Udział w Forum stanowi doskonałą okazję do aktualizacji wiedzy na temat obowiązujących przepisów. Spotkanie stwarza również możliwość zasięgnięcia opinii ekspertów, a także wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami.

Program szkolenia

DZIEŃ I – 21 MAJA (ŚRODA)

Rejestracja uczestników [13.00-15.00]

Otwarcie FORUM [15.00]

I. Księgi rachunkowe i sprawozdania finansowe w świetle ustaleń organów kontroli – Damian Grzelka

II. Kluczowe aspekty zmian polityki rachunkowości (sytuacje prowadzące do obligatoryjnej lub dobrowolnej zmiany wewnętrznych zasad rachunkowości; forma zmian i odpowiedzialność za ich wprowadzenie w jednostce; wpływ tych zmian na porównywalność kolejnych sprawozdań finansowych) – dr Dorota Adamek-Hyska

III. Wątpliwości z zakresu rachunkowości budżetowej – wybrane problemy (ewidencja kosztów nasadzeń w księgach rachunkowych; rozbieżności w regulowaniu niektórych zagadnień w politykach rachunkowości różnych jednostek; przyjęte w praktyce sposoby ujawniania poszczególnych informacji w sprawozdaniach finansowych jsfp) – dr Bożena Rudnicka

Kolacja [od godz. 20.00]

DZIEŃ II – 22 MAJA (CZWARTEK)

Śniadanie [7.30-9.00]

IV. Prawidłowa ewidencja księgowa projektów finansowanych ze środków UE (cel i zasady prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej; dostosowanie do nich wewnętrznych regulacji jednostki – polityki rachunkowości i planu kont; sposoby wyodrębniania operacji księgowych dotyczących projektów unijnych – dodatkowe konta i kod księgowy; kontrola merytoryczna i formalno-rachunkowa w projektach) – Katarzyna Poterucha

V. Należności budżetowe i ich egzekucja w dziale księgowym (czynności przedegzekucyjne realizowane w komórce księgowej; moment zaksięgowania należności wynikających z nieprawomocnych decyzji; wykazywanie kosztów upomnienia na przełomie okresów w sprawozdawczości budżetowej i finansowej; monit i wezwanie do zapłaty a upomnienie w ramach działań komórki księgowej; ewidencja kosztów upomnienia; zaliczanie wpłat na poczet spłat należności głównej i należności ubocznych oraz zwroty nadpłat; inwentaryzacja należności publicznoprawnych) – Jarosław Jurga

Przerwa [11.00-11.30]

VI. Wpływ e-doręczeń na dokumentację księgową i jej obieg – Artur Przyszło

VII. Zmiany w sprawozdawczości i klasyfikacji budżetowej (najistotniejsze zmiany w sprawozdawczości budżetowej, m.in. w zakresie sprawozdań Rb-27S, Rb-ST, Rb-70 i Rb 3XX; najważniejsze zmiany w klasyfikacji budżetowej obowiązujące w 2025 r.) – Krystyna Gąsiorek

Obiad [13.00-14.30]

VIII. Wybrane problemy ewidencyjne w jednostkach budżetowych (depozyty prosumenckie; odszkodowania otrzymywane z firm ubezpieczeniowych; należności z tytułu dochodów budżetowych; wymiana składników majątkowych w ramach gwarancji) – dr Mieczysława Cellary

Przerwa [16.00-16.30]

IX. Wybrane problemy podatkowe w sektorze publicznym (cyfrowe i proceduralne wyzwania w 2025 r.; aktualny stan prac nad kształtem KSeF; raportowanie schematów podatkowych a specyfika sektora publicznego – co wynika z przepisów i orzecznictwa, a co z praktyki; kwalifikowany VAT w nowej perspektywie UE – problemy z ujęciem VAT w inwestycjach i z podwójnym finansowaniem) – Joanna Rudzka

Kolacja [od godz. 19.00]

DZIEŃ III – 23 MAJA (PIĄTEK)

Śniadanie [7.30-9.00]

X. Zasady tworzenia i wyceny obiektów środków trwałych (nazwa zadania inwestycyjnego w ujęciu budżetowym a nazwa obiektu inwentarzowego w ujęciu rachunkowym; szczegółowość księgowej ewidencji nakładów inwestycyjnych; wycena obiektu inwentarzowego; nadawanie numerów inwentarzowych; fakultatywna i obowiązkowa ewidencja części dodatkowych i peryferyjnych; zasady tworzenia zbiorczych obiektów inwentarzowych według kryterium geograficznego, technicznego i historycznego) – Małgorzata Wojtczak

XI. Odpowiedzialność za wykonanie polecenia służbowego naruszającego przepisy prawa (istota i forma polecenia służbowego; uzasadniona odmowa jego wykonania – przesłanki i kolejne działania pracownika z uwzględnieniem przepisów o pracownikach samorządowych, pracownikach służby cywilnej i innych ustaw korporacyjnych; istota odmowy kontrasygnaty przez skarbnika jst; przesłanki poniesienia lub wyłączenia odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych; odpowiedzialność karna i korporacyjna za wykonanie polecenia naruszającego prawo) – Zofia Wojdylak-Sputowska i Arkadiusz Sputowski

Zakończenie FORUM [11.00]

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.