Stacjonarnie lub online
wybór należy do Ciebie
Trzy dni
intensywnych wykładów
13 uznanych ekspertów
których warto wysłuchać
Aktualne tematy
i rozwiązania problematycznych zagadnień
Obszerne materiały szkoleniowe
wydrukowane lub w wersji elektronicznej
Wydrukowany certyfikat uczestnictwa
także dla uczestników online
Forum Rachunkowości Budżetowej to ogólnopolska konferencja skierowana do osób zajmujących się zagadnieniami z zakresu finansów i rachunkowości budżetowej w jednostkach sektora finansów publicznych.
Udział w Forum stanowi doskonałą okazję do aktualizacji wiedzy na temat obowiązujących przepisów. Spotkanie stwarza również możliwość zasięgnięcia opinii ekspertów, a także wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami.
DZIEŃ I – 21 MAJA (ŚRODA)
Rejestracja uczestników [13.00-15.00]
Otwarcie FORUM [15.00]
I. Księgi rachunkowe i sprawozdania finansowe w świetle ustaleń organów kontroli – Damian Grzelka
II. Kluczowe aspekty zmian polityki rachunkowości (sytuacje prowadzące do obligatoryjnej lub dobrowolnej zmiany wewnętrznych zasad rachunkowości; forma zmian i odpowiedzialność za ich wprowadzenie w jednostce; wpływ tych zmian na porównywalność kolejnych sprawozdań finansowych) – dr Dorota Adamek-Hyska
III. Wątpliwości z zakresu rachunkowości budżetowej – wybrane problemy (ewidencja kosztów nasadzeń w księgach rachunkowych; rozbieżności w regulowaniu niektórych zagadnień w politykach rachunkowości różnych jednostek; przyjęte w praktyce sposoby ujawniania poszczególnych informacji w sprawozdaniach finansowych jsfp) – dr Bożena Rudnicka
Kolacja [od godz. 20.00]
DZIEŃ II – 22 MAJA (CZWARTEK)
Śniadanie [7.30-9.00]
IV. Prawidłowa ewidencja księgowa projektów finansowanych ze środków UE (cel i zasady prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej; dostosowanie do nich wewnętrznych regulacji jednostki – polityki rachunkowości i planu kont; sposoby wyodrębniania operacji księgowych dotyczących projektów unijnych – dodatkowe konta i kod księgowy; kontrola merytoryczna i formalno-rachunkowa w projektach) – Katarzyna Poterucha
V. Należności budżetowe i ich egzekucja w dziale księgowym (czynności przedegzekucyjne realizowane w komórce księgowej; moment zaksięgowania należności wynikających z nieprawomocnych decyzji; wykazywanie kosztów upomnienia na przełomie okresów w sprawozdawczości budżetowej i finansowej; monit i wezwanie do zapłaty a upomnienie w ramach działań komórki księgowej; ewidencja kosztów upomnienia; zaliczanie wpłat na poczet spłat należności głównej i należności ubocznych oraz zwroty nadpłat; inwentaryzacja należności publicznoprawnych) – Jarosław Jurga
Przerwa [11.00-11.30]
VI. Wpływ e-doręczeń na dokumentację księgową i jej obieg – Artur Przyszło
VII. Zmiany w sprawozdawczości i klasyfikacji budżetowej (najistotniejsze zmiany w sprawozdawczości budżetowej, m.in. w zakresie sprawozdań Rb-27S, Rb-ST, Rb-70 i Rb 3XX; najważniejsze zmiany w klasyfikacji budżetowej obowiązujące w 2025 r.) – Krystyna Gąsiorek
Obiad [13.00-14.30]
VIII. Wybrane problemy ewidencyjne w jednostkach budżetowych (depozyty prosumenckie; odszkodowania otrzymywane z firm ubezpieczeniowych; należności z tytułu dochodów budżetowych; wymiana składników majątkowych w ramach gwarancji) – dr Mieczysława Cellary
Przerwa [16.00-16.30]
IX. Wybrane problemy podatkowe w sektorze publicznym (cyfrowe i proceduralne wyzwania w 2025 r.; aktualny stan prac nad kształtem KSeF; raportowanie schematów podatkowych a specyfika sektora publicznego – co wynika z przepisów i orzecznictwa, a co z praktyki; kwalifikowany VAT w nowej perspektywie UE – problemy z ujęciem VAT w inwestycjach i z podwójnym finansowaniem) – Joanna Rudzka
Kolacja [od godz. 19.00]
DZIEŃ III – 23 MAJA (PIĄTEK)
Śniadanie [7.30-9.00]
X. Zasady tworzenia i wyceny obiektów środków trwałych (nazwa zadania inwestycyjnego w ujęciu budżetowym a nazwa obiektu inwentarzowego w ujęciu rachunkowym; szczegółowość księgowej ewidencji nakładów inwestycyjnych; wycena obiektu inwentarzowego; nadawanie numerów inwentarzowych; fakultatywna i obowiązkowa ewidencja części dodatkowych i peryferyjnych; zasady tworzenia zbiorczych obiektów inwentarzowych według kryterium geograficznego, technicznego i historycznego) – Małgorzata Wojtczak
XI. Odpowiedzialność za wykonanie polecenia służbowego naruszającego przepisy prawa (istota i forma polecenia służbowego; uzasadniona odmowa jego wykonania – przesłanki i kolejne działania pracownika z uwzględnieniem przepisów o pracownikach samorządowych, pracownikach służby cywilnej i innych ustaw korporacyjnych; istota odmowy kontrasygnaty przez skarbnika jst; przesłanki poniesienia lub wyłączenia odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych; odpowiedzialność karna i korporacyjna za wykonanie polecenia naruszającego prawo) – Zofia Wojdylak-Sputowska i Arkadiusz Sputowski
Zakończenie FORUM [11.00]