Fakty i mity o rzetelności ksiąg rachunkowych, wycenie obiektów inwentarzowych środków trwałych oraz rozliczeniu inwestycji w JSFP

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Szkolenie skupia się na problemach i błędach w ewidencji księgowej, klasyfikacji wydatków budżetowych oraz prawidłowej wycenie majątku trwałego. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat naruszeń dyscypliny finansów publicznych wynikających z nieprawidłowej klasyfikacji wydatków oraz sposobów na unikanie błędów w wycenie majątku trwałego, w tym obiektów inwentarzowych. Program obejmuje także analizę faktycznych i mitycznych aspektów rzetelności ksiąg rachunkowych i ich wpływu na sprawozdania budżetowe i finansowe.

Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w narzędzia niezbędne do poprawy dokładności i rzetelności prowadzenia ksiąg rachunkowych, a także zrozumienie konsekwencji prawnych nieprawidłowej wyceny majątku trwałego i błędów w ewidencji. Szkolenie ma na celu również uświadomienie uczestnikom znaczenia prawidłowej klasyfikacji wydatków oraz przedstawienie metod weryfikacji środków trwałych w budowie i windykacji należności. Uczestnicy nauczą się identyfikować częste pułapki oraz dowiedzą się, jak stosować najlepsze praktyki w celu zapewnienia zgodności z przepisami finansów publicznych.

Szkolenie adresowane jest do wszystkich pracowników księgowości jednostek sektora finansów publicznych, a w szczególności do skarbników, głównych księgowych oraz samodzielnych księgowych.

Program szkolenia

1. Fakty o najczęściej popełnianych błędach w ewidencji księgowej w z tytuły wyceny majątku:
a. klasyfikacja wydatków budżetowych a wartość składników majątku trwałego;
b. klasyfikacja wydatków majątkowych: wydatki inwestycyjne, na zakupy inwestycyjne, na zakup pierwszego wyposażenia, na zakup pozostałych środków trwałych (ŚT);
c. naruszenie dyscypliny finansów publicznych na skutek nieprawidłowej klasyfikacji wydatków budżetowych;
d. zaciąganie zobowiązań z tytułu wydatków majątkowych oraz naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
e. nierzetelność ksiąg rachunkowych z tytułu błędnej wyceny majątku trwałego:
i) zaniżenie lub zawyżanie wartości majątku trwałego,
ii) klasyfikacja obiektów inwentarzowych a prawidłowa wycena pozycji bilansowych.

2. Mity i fakty o obiektach inwentarzowych:
a. części składowe budynku na przykładzie:
i) wymiany instalacji centralnego ogrzewania w budynku – remont czy ulepszenie budynku,
ii) instalacja fotowoltaiczna, instalacja klimatyzacji, instalacja hydrantowa – ulepszenie budynku czy odrębny obiekt inwentarzowy,
iii) rozbudowa kotłowni np. w szkole – grupy rodzajowe obiektów inwentarzowych KŚT,
iv) zakupu pieca elektrycznego i zlecenia podłączenia przez specjalistę;
b. komputer i jego części składowe a części dodatkowe i peryferyjne:
i) drukarka i urządzenia wielofunkcyjne,
ii) licencja – kiedy jest częścią składową komputera,
iii) wymiana uszkodzonego monitora – wartość początkowa ŚT a remont komputera,
iv) odłączenie części dodatkowej i peryferyjnej od zestawu komputera – zmiana wartości początkowej,
v) przyłączenie części dodatkowej i peryferyjnej do zestawu komputera – zmiana wartości początkowej,
vi) czy jednostka ma obowiązek prowadzić ewidencję odłączonych części dodatkowych i peryferyjnych od zestawów komputerowych,
vii) ewidencja odzyskanych części w konsekwencji likwidacji zestawów komputerowych;
c. weryfikacja ŚT w budowie – kto przeprowadza inwentaryzację:
i) zespół spisowy kontra pracownik merytoryczny i komórki finansowo-księgowej,
ii) dokumenty na podstawie których przeprowadza się weryfikację ŚT w budowie,
iii) trwała utrata wartości ŚT w budowie – przesłanki tworzenia odpisów.

3. Fakty i mity o rzetelności ksiąg rachunkowych a sprawozdania budżetowe i finansowe:
a. ustawa o rachunkowości – wpływ stosowania uproszeń na rzetelność ksiąg rachunkowych:
i) ujęcie operacji i zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych w kontekście stwierdzonych nieprawidłowości przez organy kontrolne,
ii) ujęcie w księgach rachunkowych rezerw na zobowiązania przyszłych okresów,
iii) przedawnienie należności – ujęcie w księgach rachunkowych w trakcie roku obrotowego a rzetelność sprawozdań budżetowych,
iv) zasady rachunkowości a uproszenia przyjęte w polityce rachunkowości przez kierownika jednostki;
b. windykacja należności – ujęcie w księgach rachunkowych:
i) rozłożenie na raty – przekwalifikowanie należności krótkoterminowych do należności długoterminowych,
ii) roszczenia sporne – ujęcie w ewidencji księgowej konto 221 – należności budżetowe a konto 240 – roszczenia sporne,
iii) koszty upomnienia – moment ujęcia w księgach rachunkowych i ich przedawnienie.

4. Przychody przyszłych okresów – wpływ na prezentację sytuacji finansowo-majątkowej w sprawozdaniu finansowym jednostki:
a. decyzja administracyjna:
i) wydanie decyzji administracyjnej – ujęcie w księgach,
ii) decyzja ostateczna – ujęcie w księgach;
b. odszkodowania z tytułu wyrządzenia szkód w mieniu jednostki;
c. kary umowne, koszty zastępstwa procesowego, odsetki – prawomocne i nieprawomocne postępowania sądowe.

5. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.