Obowiązki pracowników komórek księgowości z tytułu inwentaryzacji – weryfikacja aktywów i pasywów na dzień bilansowy

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Pierwszym etapem inwentaryzacji w jednostce powinna być weryfikacja obowiązujących przepisów wewnętrznych określających sposób jej przeprowadzania. Od ich oceny rozpoczyna się kontrola prawidłowości inwentaryzacji, która często wykazuje liczne uchybienia.

Również w trakcie kontroli przeprowadzanych przez uprawnione organy w jednostkach sektora finansów publicznych, dotyczących w szczególności inwentaryzacji, nadal dość często stwierdza się niedostosowanie przepisów wewnętrznych do obowiązujących regulacji ustawowych i wymogów praktyki.

Szkolenie adresowane jest do pracowników pionów finansowo-księgowych oraz pracowników merytorycznych odpowiedzialnych za prawidłowe przyporządkowanie i gospodarowanie mieniem jednostki.

Program szkolenia

1. Inwentaryzacja – podstawy prawne i określenia:
a. pojęcie inwentaryzacji i jej cele;
b. zakres inwentaryzacji wg art.26 ustawy o rachunkowości – zmiany w ustawie o rachunkowości;
c. przedmiot inwentaryzacji i częstotliwość jej przeprowadzenia;
d. kontrola zarządcza, system kontroli wewnętrznej a inwentaryzacja;
e. instrukcja inwentaryzacyjna – procedury kontroli zarządczej;
f. odpowiedzialność kierownika jednostki z tytułu inwentaryzacji;
g. odpowiedzialność głównego księgowego jednostki z tytułu inwentaryzacji;
h. inwentaryzacja w jednostkach oświatowych z uwzględnieniem specyfiki wynikającej z posiadania przez nie własnej obsługi finansowo-księgowej bądź też prowadzenia obsługi zewnętrznej przez CUW.

2. Metody inwentaryzacji według ustawy o rachunkowości:
a. spis z natury;
b. uzyskanie potwierdzenia prawidłowości stanu w księgach rachunkowych (potwierdzenie sald przez kontrahentów i banki);
c. porównanie danych księgowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacja sald;
d. spis z natury obcych środków trwałych.

3. Uzgodnienie kont rozrachunkowych – przygotowanie do inwentaryzacji:
a. ustalenie należności przedawnionych;
b. ustalenie należności nieściągalnych;
c. naliczenie odsetek od należności i zobowiązań na dzień inwentaryzacji;
d. ujęcie w ewidencji księgowej rekompensaty z tytułu nieterminowego regulowania należności.

4. Weryfikacja należności cywilnoprawnych:
a. ewidencja decyzji administracyjnych – przychody okresu bieżącego a przychody przyszłych okresów;
b. ewidencja decyzji administracyjnych oraz ugód sądowych o rozłożeniu należności na raty – należności krótko- oraz długoterminowe.

5. Weryfikacja roszczeń spornych:
a. tworzenie odpisów aktualizujących należności;
b. rezerwy na zobowiązania przyszłych okresów a zobowiązania warunkowe;
c. ewidencja wyroków sądowych – przychody przyszłych okresów.

6. Weryfikacja środków trwałych w budowie:
a. uzgodnienie ewidencji księgowej z komórkami merytorycznymi;
b. ewidencja robót odebranych a niezafakturowanych na dzień bilansowy – rezerwy na zobowiązania przyszłych okresów;
c. waloryzacja umów oraz roboty dodatkowe a ujęcie w ewidencji księgowej;
d. moment zakończenia inwestycji (pozwolenie na użytkowanie) a rozliczenie inwestycji na dzień bilansowy.

7. Weryfikacja środków trwałych trudnodostępnych.

8. Weryfikacja wartości niematerialnych i prawnych.

9. Spis z natury środków pieniężnych w kasie, papierów wartościowych w postaci materialnej, maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie.

10. Potwierdzenie sald środków pieniężnych zgormadzonych na rachunkach oraz należności.

11. Weryfikacja aktywów i pasywów na dzień bilansowy.

12. Rozliczenie inwentaryzacji – ewidencja różnic inwentaryzacyjnych.

13. Najczęściej popełniane błędy w zakresie inwentaryzacji na podstawie wyników organów kontrolnych.

14. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji na podstawie orzecznictwa.

15. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.