Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Gospodarka finansowa jednostek sektora finansów publicznych (jsfp) wymaga precyzyjnego przestrzegania przepisów. Nawet najmniejsze uchybienia mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych. Szkolenie jest niezbędne wszystkim pracownikom działów finansowych jsfp, którzy chcą uniknąć błędów i zapewnić prawidłowe zarządzanie środkami publicznymi. Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnik zyska wiedzę, która pozwoli zidentyfikować potencjalne zagrożenia, zapobiec naruszeniom dyscypliny finansów publicznych oraz skutecznie zarządzać ryzykiem związanym z gospodarką finansową.
Podczas szkolenia omówimy szczegółowo przepisy dotyczące dochodów i wydatków budżetowych, sprawozdawczości budżetowej, inwentaryzacji oraz kontroli zarządczej. Przedstawimy praktyczne przykłady naruszeń dyscypliny finansów publicznych oraz sposoby ich zapobiegania. Uczestnik dowie się, jakie są konsekwencje naruszenia przepisów i kto ponosi za nie odpowiedzialność. Szkolenie będzie również okazją do zadawania pytań i wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami.
Szkolenie skierowane jest do pracowników działów finansowych jednostek sektora finansów publicznych, a także do osób odpowiedzialnych za prowadzenie księgowości i sprawozdawczość finansową, w tym głównych księgowych, skarbników, kontrolerów finansowych oraz kierowników jednostek organizacyjnych.
1. Istota gospodarki finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych:
a. gromadzenie dochodów budżetowych;
b. zaciąganie zobowiązań;
c. realizacja wydatków budżetowych;
d. plan finansowy oraz zasady dokonywania zmian w planie finansowym;
e. odpowiedzialność kierownika jednostki z tytułu gospodarki finansowej;
f. skuteczne przeniesienie obowiązków z tytułu gospodarki finansowej: gromadzenie przychodów publicznych, wydatkowanie środków publicznych oraz kontroli zarządczej.
2. Przesłanki naruszenia i odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych:
a. wyłączna odpowiedzialność kierownika jednostki z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych;
b. kiedy pracowników ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
3. Gromadzenie dochodów budżetowych o charakterze cywilnoprawnym, dochody podatkowe oraz należności z tytułu dochodów budżetowych o charakterze publicznoprawnym m.in.:
a. dochody z najmu, dzierżawy;
b. dochody ze sprzedaży składników majątkowych;
c. dochody z tytułu podatków i opłat;
d. inne dochody związane z realizacją zadań statutowych jednostki, w tym kary umowne;
e. ewidencja z tytułu dochodów budżetowych;
f. rozliczenie oraz ujęcie wpływów z tytułu dochodów budżetowych w ewidencji księgowej;
g. wartość nominalna należności;
h. wartość wymagalnej zapłaty należności – odsetki od należności wymagalnych, koszty upomnienia, rekompensata z tytułu kosztów windykacji.
4. Windykacja zaległości z tytułu dochodów budżetowych oraz należności oraz udzielenie ulg w spłacie należności:
a. działania informacyjne;
b. wezwanie do zapłaty oraz upomnienie;
c. umorzenie należności;
d. odroczenie terminu płatności;
e. rozłożenie zaległości na raty.
5. Katalog naruszeń dyscypliny finansów publicznych z tytułu dochodów budżetowych:
a. nieustalenie należności z tytułu dochodów budżetowych albo ustalenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia;
b. niepobranie lub niedochodzenie należności z tytułu dochodów budżetowych albo pobranie lub dochodzenie tej należności w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia;
c. niezgodne z przepisami udzielanie ulg w spłacie należności z tytułu dochodów budżetowych (umorzenie należności, odroczenie terminu płatności spłaty lub rozłożenie spłaty na raty;
d. dopuszczenie do przedawnienia należności z tytułu dochodów budżetowych;
e. nieterminowe przekazywanie dochodów budżetowych przez jednostki budżetowe.
6. Czy z dochodów budżetowych jednostki budżetowe mogą realizować wydatki budżetowe – przykłady niedozwalanych rozwiązań.
7. Plan finansowy jednostki budżetowej – upoważnienie do dokonywania zmian w planie finansowym a naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
8. Zasady zaciągania zobowiązań oraz realizacji wydatków budżetowych.
9. Katalog naruszenia dyscypliny finansów publicznych z tytułu wydatków budżetowych:
a. zaciąganie zobowiązań oraz dokonywanie wydatków bez upoważnienia lub z przekroczeniem zakresu upoważnienia;
b. zaciąganie zobowiązań oraz wydatkowanie środków z rezerw celowej;
c. naliczenie odsetek z tytułu nieterminowego regulowania zobowiązań z tytułu dostawy towarów i usług – kiedy dochodzi do naruszenia dyscypliny finansów publicznych;
d. katalog naruszeń dyscypliny finansów publicznych z tytułu zaciągania zobowiązań oraz realizacji wydatków publicznych.
10. Kto ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszania dyscypliny finansów publicznych z tytułu zamówień publicznych:
a. czy przekazanie pełnomocnictwa do wykonywania zadań Zamawiającego innemu pracownikowi zwalnia rektora z odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
b. umowy wieloletnie – zaciąganie zobowiązań wieloletnich a naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
c. umowy o roboty dodatkowe – czy jest to naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
d. aneksowanie terminu realizacji przedmiotu zamówienia a naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz zaniżenie przychodów publicznych.
11. Odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny Rektora z tytułu kontroli zarządczej oraz sprawozdawczości budżetowej a powierzenie zadań innym pracownikom:
a. ujmowaniu operacji gospodarczych w księgach rachunkowych – księgowanie dokumentów księgowych (czy wszystkie są ujmowane w ewidencji księgowej);
b. rzetelność dokumentów księgowych (opis dokumentów, protokoły odbioru);
c. dokumentowanie operacji księgowych – opis faktury czy faktury nie są księgowane na zwiększenie majątku, a tym samym czy nie dochodzi do zaniżenia kosztów operacyjnych.
12. Inwentaryzacja – rozpoczęcie, rozliczenie, zakończenie oraz ujęcie w ewidencji księgowej – kto ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych:
a. kiedy kierownik jednostki nie będzie odpowiadał za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z tytułu inwentaryzacji;
b. czy główny księgowy może ponosić odpowiedzialność z tytułu naruszania dyscypliny finansów publicznych z tytułu inwentaryzacji.
13. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości budżetowej.
14. Istota kontroli zarządczej – odpowiedzialność kierownika jednostki oraz głównego księgowego z tytułu naruszania dyscypliny finansów publicznych.
15. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.