Stacjonarnie lub online
wybór należy do Ciebie
3 uznanych ekspertów
których warto wysłuchać
Aktualne tematy
i rozwiązania problematycznych zagadnień
Obszerne materiały szkoleniowe
wydrukowane lub w wersji elektronicznej
Wydrukowany certyfikat uczestnictwa
także dla uczestników online
Przerwy między wykładami
z kawą i poczęstunkiem dla osób na miejscu
Konferencja będzie poświęcona praktycznym zagadnieniom związanym ze stosowaniem znowelizowanych 1 stycznia 2025 roku przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Udział w tym wydarzeniu jest szansą na zaktualizowanie wiedzy potrzebnej do prowadzenia efektywnego postępowania podatkowego i do skutecznego poboru podatku od nieruchomości. W trakcie konferencji zostanie też zaprezentowana metodyka możliwych działań mających na celu ochronę wpływów budżetowych z tytułu podatku od nieruchomości w kontekście nowelizacji.
Konferencja została przygotowana z myślą o przedstawicielach urzędów gmin i miast zajmujących się wymiarem i poborem podatku od nieruchomości – zarówno od osób fizycznych, jak i osób prawnych.
Rejestracja uczestników [8.30 – 9.00]
I. Otwarcie konferencji
II. Jak powstaje podatek od nieruchomości i jakie ma to znaczenie dla praktycznego stosowania znowelizowanych przepisów w 2025 r.?
Kiedy osoba fizyczna powinna informować organ o zmianach stanu faktycznego? Czy zmiana stanu prawnego rodzi nowy obowiązek podatkowy? Czy przekwalifikowanie zbiornika z budynku na budowlę odbywa się w ramach tego samego, czy nowego obowiązku podatkowego? Jak poprawiać ewentualne błędy, które pojawiły w decyzjach i deklaracjach wskutek nowelizacji? Jak postępować w sytuacjach, w których stosuje się przepisy przejściowe – czy osoba prawna korzystająca z odroczonego terminu na złożenie deklaracji powinna płacić odsetki, a jeśli tak, to od kiedy i w jakiej wysokości?
III. Jak sprawdzać informacje i deklaracje podatkowe, w szczególności w 2025 r.?
Czy organ musi prowadzić kontrolę podatkową? Co to są czynności sprawdzające? Jak je prowadzić? Kiedy jest właściwy moment na wszczęcie postępowania podatkowego? Czym powinny się skończyć czynności sprawdzające? Czy czynności sprawdzające można prowadzić wielokrotnie? Czy czynności sprawdzające muszą się skończyć terminowo? Jakich działań organ nie może przeprowadzić podczas (ewentualnie: w ramach) czynności sprawdzających?
IV. Nowa definicja budynku
Co to jest instalacja budynku? Czy opodatkowane są tylko takie budynki, które mają instalacje? Jak instalacja zapewnia użytkowanie budynku zgodnie z przeznaczeniem? Jak rozumieć przesłanki uznania obiektu za budynek (czyli terminy „dach”, „przegrody budowlane”, „fundamenty”)? Jak definiuje się trwały związek z gruntem? Czy każdy garaż blaszany jest budynkiem? Jakie zbiorniki i silosy nie są budynkami? Czy każdy budynek powstaje w ramach robót budowlanych? Jak opodatkować wózkarnie i rowerownie w budynkach mieszkalnych?
Przerwa [11.15 – 11.45]
V. Nowa definicja budowli
Analiza załącznika nr 4 do ustawy.; Jak opodatkowywać obiekty kompleksowe: stadiony, amfiteatry, składowiska odpadów? Jak opodatkować obiekty niejednorodne: myjnie samochodowe, stacje paliw, biogazownie, kolejki linowe, wyciągi narciarskie? Co to jest urządzenie techniczne i co stanowi jego część budowlaną? Czy wiemy, czym jest urządzenie instalacyjne? Czy ustawa zawiera zamknięty katalog urządzeń budowlanych? Kiedy urządzenie techniczne jest niezbędne i bezpośrednio związane, w rozumieniu art. 1a ust. 2 pkt 3?
VI. Jak nowelizacja ustawy wpłynęła na sposób ustalania podstawy opodatkowania?
Czym jest podstawa opodatkowania w podatku od nieruchomości? Kiedy podstawą jest wartość rynkowa budowli, a kiedy wartość początkowa? Jaką podstawę opodatkowania ma oczyszczalnia ścieków, stacja uzdatniania wody, myjnia samochodowa czy stacja paliw? Kto powinien ustalić wartość rynkową budowli? Jak powołać biegłego w sprawie ustalenia wartości rynkowej?
Przerwa [13.15 – 13.45]
VII. Jakie elementy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wymagają natychmiastowej zmiany?
Precyzyjne rozdzielenie przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i zajętych na taką działalność.; Doprecyzowanie katalogu podmiotowego opodatkowania (określenie podmiotu zobowiązanego do zapłaty podatku przy posadowieniu budowli na cudzym gruncie). Zautomatyzowanie sposobu wymiaru podatku dla osób fizycznych.
VIII. Problematyka wydawania interpretacji podatkowych w odniesieniu do przepisów o podatku od nieruchomości
Kto może wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji i jakich kwestii może ona dotyczyć? Procedura wydawania interpretacji – co może, a czego nie może organ podatkowy? Jak sporządzić interpretację podatkową (sformułować treść „rozstrzygnięcia”)?
Podsumowanie i zakończenie konferencji [15.15]